
Flyget växer till fjällen – efter en tuff start flyger alltfler till Sälen
Scandinavian Mountain Airport fick tuffast tänkbara start med en pandemi som satte stopp för turistresor. Året efter tog det fart för att åter bromsas in 2021, men sedan dess har antalet passagerare stadigt ökat.
— Vi har en bra bit kvar till de ganska optimistiska prognoserna under projekteringstiden, men nu har vi ökat med 25 procent både 2023 och 2024, summerar Gunnar Lenman som är VD för flygplatsen.
Det som får Gunnar att se optimistiskt på passagerarutvecklingen är framförallt flera nya SAS-linjer. London är nu tillbaka liksom Århus i Danmark.
— Det blir alltfler internationella avgångar och vi har även trafik till både Amsterdam och Groningen i Nederländerna.
När det gäller Amsterdam så flyger numera också Fritidsresor med bolaget TUI till Sälen.
— Sedan har vi även Transavia som flyger från Amsterdam och Groningen.

Inrikes flyger Västflyg från Trollhättan till Sälen, medan SAS flyger på Ängelholm utöver Arlanda.
Kapten Tomas Anderson och Felicia Bordi som jobbar i kabinen står och väntar på att flyga tillbaka till Trollhättan.
— Det är helt fantastiskt att flyga in mot Sälen. När man kommer upp på höjden för inflygningen så breder sig en fantastisk flygplats ut sig. Den är både stor och modern, berömmer Tomas.
Inför vintern slogs BRA ihop med SAS.
— I början var det lite oklart, men nu fungerar det väldigt bra att flyga från Arlanda som nu är en nyhet för den här säsongen, säger Gunnar.
Med nya linjer och allt fler avgångar till och från Sälen så är det positiva tongångar på Scandinavian Mountain Airport.
— De signaler vi får från flygbolagen är att vi bör landa på 27 000 passagerare den här säsongen, så vi fortsätter att öka.
Det innebär att flygplatsen är betydligt större än Hemavan, men också större än både Mora och Sveg, som noterade 3360 passagerare respektive 5501 för Sveg för 2024
Under helgerna är trafiken intensiv med sju ankomster och lika många avgångar.

— Vi flyger till fyra stora hubbar, Arlanda, Köpenhamn, Amsterdam och London, så det är ganska vanligt att vi bokar in resenärer som ska vidare ut världen.
— De flesta flyger til och från Köpenhamn och Amsterdam. Det är roligt att SAS är väldigt tacksamma och nu planerar vi för fler flyglinjer.
För Gunnar själv framföra ett önskemål så är det en ny linje till Tyskland.
— Sedan vill utveckla dagens linjer och så önskar vi en sommarlinje från Amsterdam, kanske kan den marknadsföras tillsammans med Idre.
När Siljan News är på plats så landar ett det närmaste fullbokat flyg från Köpenhamn för att efter 40. minuter återvända till Köpenhamn med skidgäster som varit Sälen under en vintervecka.
— Vi flyger in gäster som bor och åker skidor här i Sälen, så även om kostnaden för att driva flygplatsen är hög så gynnas samhällsnyttan när vi fyller hotellboendena i området, säger Gunnar Lenman.
]ad]
