
En entreprenör som brinner för att hjälpa till med att lösa tekniska problem
Per Norman, som driver Elon Ljud och Bild, har jobbat med att sälja tekniska produkter, serva och ge rådgivning sedan 1999 på Storgatan. Att butiken kunnat överleva trots konkurrensen med näthandeln och de stora kedjorna beror till stor del på det personliga bemötandet och att man satsat på att ge hjälp på plats till kunder med krånglande telefoner eller med dataproblem.
— Vi har ju våra utmaningar som alla, men det funkar. Det kanske är just att det är en liten ort och vi försöker att hjälpa våra kunder med så mycket service som möjligt och vi känner igen de flesta av våra kunder, så det blir relationer, säger Per.
Det senaste året då vi blivit mer och mer beroende av elektrisk utrustning på grund av hemarbete i större utsträckning har elektronikbranschen gynnats. Det här är något som även Per märkte av när pandemin slog till förra våren.
— Under första halvåret när alla flyttade hem sina kontor och behövde skrivare, dator och kanske någon ny skärm och så vidare då fick vi ju sälja lite extra. Men sedan avtog det där när de flesta köpt sina grejor, så hösten var väl inte lika lysande, berättar Per och förklarar att många äldre vågade ju inte heller komma till butiken för att få hjälp med sina strulande telefoner tillexempel.
Inne i butiken finns både teveapparater, hörlurar, mobiltillbehör, kablar och allt annat som kan behövas till ett modernt hem. Tekniken går som sagt ständigt framåt och under de här 20 åren som Per drivit butiken har det såklart skett en del förändringar.
— Vi har tappat en hel varugrupp, fotografering. Det säljs inte kameror, det framkallas inte rullar på samma sätt som det gjorde förr i tiden så hela den grejen är borta.
Det plingar till och två kunder kommer in och ställer sig vid den lilla kuben i affären där man kan skriva ut sina foton, det är liksom så det fungerar nu. Per går dit och hjälper till och jag tänker att kanske kommer vi komma till en mer normal situation utan skyltar utanför varuhuset som värnar om att hålla avstånd om maxantal i butiker. Men även om det varit många som inte vågat ta sig in i butiken under året som gått så har Per och personalen hittat lösningar för att kunna bistå med hjälp.
— Vi har gjort det vi har kunnat. Vi har hjälpt de ute på gatan och folk har suttit kvar i bilarna, man har fått hitta nya sätt att kunna hjälpa sina kunder fast pandemin finns.
Den vanligaste servicen som Per och kollegorna får bistå med är hjälp med mobiltelefoner. Det kan vara allt från att hjälpa till att lösa problem som uppstått efter att man tackat ja till en oseriös telefonförsäljare som sålt ett abonnemang som visar sig inte alls bli så bra som utlovats eller det här med att byta telefon.
— Det vanligaste problemet är ju det här med lösenord. Man byter telefon och man vill ha med sig Instagram eller Facebook eller vad det kan vara och man har glömt bort sina lösenord, så det är en liten utmaning. Tekniken har blivit så mycket mycket mer avancerad, men också mycket enklare, vilket gör att vi kan göra mycket mer med våra telefoner idag. För 20 år sedan ringde vi och skickade sms, nu är det vår lilla snuttefilt som vi inte kan vara utan.
Per ser många fördelar med att finnas på liten ort även om de stora jättarna kan locka med andra erbjudanden. För som han ser det så uppskattar kunderna det personliga bemötandet och det är också det som gjort att de nu kunnat finnas kvar sedan 1 advent 1999.
— Vi finns på orten och att vi hjälper till med servicen och att vi tar oss tid med kunden, det är nog det vi säljer på mest.