Siljan News logo
Annons
Med stöd av:
Företagarna

”Primärt är det jaktkläder, utrustning och ammunition vi kommer att fokusera på”

Sedan 1958 har Primo funnits på torget i Rättvik och ekiperat i synnerhet män till vardags och till fest. Idag lever företaget vidare inom familjen och verksamheten är nu inne i en ny fas där man satsar på att bredda utbudet med en ny butiksdel nere i källaren.

— Jag har väl tyckt att vi skulle behöva utveckla verksamheten litegrand, så sedan ett år tillbaka så fattade vi beslutet att vi ska öppna någonting i källaren igen. Då kändes det nära till hands att göra något som saknas i Siljansbygden och det är en jakt och fritidsbutik som också jag tycker är väldigt roligt att hålla på med, säger Björn Haga.

Men det kommer att dröja ytterligare ett par månader innan källarplanet är redo att bli butik. Just nu spacklas det golv och fixas med den stora lokalen som numera även har ett skyddsrum som ska kunna användas när jaktbutiken är igång. Men det enda som just nu för tankarna till jakt är Björns jakttroféer som satts upp på väggen.

— Vi planerar väl att öppna till sommaren och hösten. Primärt är det jaktkläder, utrustning, friluftskläder, ammunition och optik kommer vi att fokusera på. Så småningom ska vi försöka få ett vapenhandlartillstånd, men det ligger lite längre in i framtiden, säger Björn när vi går runt på nedre plan och försöker visualisera hur det kommer att se ut när allt är klart.

Annons

Här nere är det just nu klädförråd i en del av lokalen och på hyllorna ligger bruna kartonger fyllda med strumpor, kalsonger och annat som säljs på övre plan. Men en gång i tiden var det här utrymmet fylld av damkläder.

— Vi hade damkläder fram till 1994 och vi var på två våningar med försäljning och kände väl då att vi skulle koncentrera oss på herrsidan men vi fortsatte med jeans på damsidan och drog ner på verksamheten lite grand, säger Svante Johansson som tog över verksamheten efter sin far och drev den fram tills för ett par år sedan då svärsonen Björn kom in i företaget.

Men även om Svante är pensionär numer så är han ofta i affären och jobbar tillsammans med Björn, Drutten och Ida. För det här med kundkontakt är något han alltid trivts med.

— Ja, det är ju att träffa folk och försöka serva så att en kund blir nöjd, det är ju det som är roligt. När en kund kommer tillbaka och tycker att det den köpte sist var bra och vill handla igen, det är roligt.

— Jag trodde nog inte när jag började här att man skulle få en så stark relation till så många människor här i bygden som man känner väl. Det är ju fantastiskt hur nära man kommer kunderna som kommer tillbaka, det är någonting som är det viktigaste tycker jag, säger Björn.

Annons

I år har det varit lite mindre jobb för Svante i butiken med tanke på pandemin och restriktionerna. Och det är inte bara han som undvikit att komma till butiken, försäljningsmässigt så har året varit riktigt tufft.

— Vi har drabbats jättehårt, så är det väl med alla butiker i den här branschen, det är ett av de sämsta åren, det är det ju. Men snart är det 2021 säger Björn entusiastiskt och väljer att titta framåt.

— Vi gör ju den här satsningen i källaren för att öka omsättningen och bredda och på så vis framtidssäkra på sätt och vis.

Men om vi får en stund backar bandet och blickar bakåt mot företagets snart 65 åriga historia så startades Primo av Svantes far Åke Johansson på Knihsgatan i en källarlokal. Det här huset som affären ligger i nu byggdes 1958 och då flyttade butiken hit.

— Då var det halva lokalen och delar av källaren. Sedan köpte vi till en lokal som var en damfrisering 1963 och öppnade en konfektionsavdelning, från början var det mest fritidskläder. Och 1984 byggdes bankhuset och det blev ommöblering här i huset så då köpte vi till den här lokalen vi står i nu, det var en urmakare som var här då, berättar Svante när vi står och i hörnet av butiken bland skjortor och kavajer.

Det som slog mig när jag klev in i butiken är doften, det luktar nämligen likadant som när man klev in här på 1980-talet för att handla. Och jag är tydligen inte ensam om den upplevelsen, det påminner både Drutten och Ida mig om.

— Vi hade en kund som kom in och sa precis samma sak för ett tag sedan, vi känner ju inte det längre eftersom man jobbar här, förklarar tjejerna samtidigt som de packar upp kläder inne i butiken.

Nu är det ju inte så att doften kommer av att det hänger gamla kläder här från förr. Tvärt om så gör utbudet av kläder att affären har kunder från hela Sverige trots att de inte har någon webbshop.

— Vi har ett bredare och djupare sortiment än vad andra butiker har och sedan har vi även satsat på större storlekar. Vi har väl kundkrets från gymnasiet till rullatorn, brukar jag säga. Det är väl lite tvärs emot vad experter säger, som menar att man ska sikta in sig på en målgrupp, säger Svante och förklarar att det inte funkar att tänka så på en liten ort där man måste ha ett så brett sortiment som möjligt, både prismässigt och utbudsmässigt.

— Sedan en annan sak som är väldigt viktigt, är att vi under alla år haft en väldigt bra personal som varit här väldigt länge, personalomsättningen är extremt låg, de flesta som börjar blir kvar, säger Björn och hoppas att kunderna återvänder när allt lagt sig även om pandemin gjort att fler och fler upptäckt nätshoppingen.

Under åren har mode kommit och gått, men julslipsen ja den har bestått. Även om dess glansperiod är över så finns det en och annan silkig variant med tomtar på inne i butiken så här i juletid.

— Slips och fluga är ju inga stora artiklar. Förr såldes det mycket slips, skjorta och slips var ju en väldigt vanlig julklapp. Det är inte så mycket julslipsar idag, det förekommer ju men det är inte alls som det var för 15 år sedan, avslutar Svante.

Annons