Siljan News logo
Annons
44-åringen från Bollebyggd har fastnat för Stöten. I dag är Johan Thorn vd och förverkligar sin vision om en riktigt bra skidupplevelse.

”Det är klart att otåligheten har hjälpt mig” – Möt mannen bakom Stötens framgångssaga

Johan Thorn må vara mannen som kan göra det smått omöjliga. När han för tio år sedan klev in som vd för Stöten var verksamheten i allt annat än gott skick.

Idag känner vi anläggningen som den snabbast växande bland sina svenska motsvarigheter med en ökning i liftkortsförsäljning på hela 210 procent sedan 2015. Ett resultat av att ha roligt på jobbet, om man ska tro Johans egen analys.

Johan Thorns historia i Stöten startade långt tidigare än då han klev in som vd. Grunden för den framgångsrika karriären lades närmare bestämt när han som femåring från Bollebygd, en liten kommun strax öster om Göteborg, varje år åkte på fjällsemester och helt klart fastnade för upplevelsen.

— Jag visste redan då att det är det här jag ville göra. Jag försökte få mina föräldrar att flytta uppåt men de sa att jag fick vänta tills jag blev vuxen, berättar Johan.

Annons
Johan Thorn brinner för skidupplevelsen och besökarnas nöjdhet. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Att det skulle dröja innan Johan blev permanent boende vid pisterna bromsade knappast intresset och han beskriver själv hur han i en pärm som ofta återfanns under hans arm i skolans korridorer, förde statistik över fallhöjdsmeter vid skidanläggningar världen över. När det blev dags för skolresa i högstadiet kuppade den unga entusiasten och lyckades  få klassen, som egentligen var inställd på solsemester, att istället åka till fjälls. Någonstans där föddes planen om att agera researrangör vilket skulle komma att bli nästa steg.

— Det var något helt annat som vann röstningen men jag sa att jag redan bokat resan till Åre så det var så det fick bli, skrattar Johan.

I gymnasiet såg han möjligheten att förena nytta med nöje och erbjöd sig att hjälpa idrottsläraren att arrangera skidresor på friluftsdagarna. En hundring upp på varje resa gav en skaplig vinst då han bussade hundratals ungdomar runt i landet för att hitta den bästa skidåkningen. Till slut gick resan till Stöten men här blev det allt annat än enkelt att vara reseledare.

— Jag hade fått med 400 ungdomar från olika delar av Göteborg. Det var raggarna, stadsborna, idrottarna och de som i dag troligen tillhört kriminella gäng. Det blev rejält bråkigt och mitt i allt detta stod jag och visste inte hur jag skulle lösa det hela. De slog sönder hela Stöten mitt och det slutade med att någon drog pistol, berättar Johan och det är lätt att förstå att knäna då darrade en aning på den tonåriga Johan som mest bara ville dela sitt skidintresse med flera.

Den första personallegitimationen från tiden som praktikant finns kvar.

Problem med skadegörelse och våldsamheter satte den unga researrangören i trubbel, men det var just i dessa samtal med Stötens dåvarande ledning som Johans driftighet uppmärksammandes och han erbjöds en praktikplats.

Lumpen, några år i Alperna och arbete som säljare i Göteborg kom emellan, men till slut återvände Johan till Sälen, då för några års arbete i Lindvallen. Vidare studier i både Sverige och på Nya Zeeland ledde till slut till ett arbete i Stöten där han visade framfötterna och rekryterades vidare som vd i Trysil, för ett bolag med 80 anställda. Men så 2013 gick resan till slut alltså tillbaka till Sälen för att tillträda som vd i Stöten.

— Det är en klockren kombo för att kombinera mina intressen skidåkning och business, säger Johan och menar att även om Stöten ägs av Adolfsen Group har han stor frihet att driva verksamheten som att det vore en egen. Dessutom får han möjlighet att spendera en hel del tid på skidorna.

Att arbeta inom Adolfsen Group har alltså gett möjlighet till det bästa av två världar. Att stå på egna ben som ledare för verksamheten i Stöten, men också genom olika styrelseuppdrag för  Norefjell Skisenter och och Voss Resort.

I Sälen finns familjen och mellan varven hinner han koppla av på golfbanan. Drivet och företagarandan delar han med hustrun Emma som driver Emmas Frisör i Lindvallen. Det var under en klippning de båda fattade tycke för varandra och i dag har de två barn tillsammans, 11 och 14 år.

Annons
Tillsammans med familjen har Johan Thorn funnit sin plats i Sälen. Foto: Privat

På den nuvarande hemorten finns en positivitet och en framåtanda som Johan trivs med, men visst har det också varit svårt ibland att bo långt borta från familjerna.

— Det var svårt att få ihop ibland när barnen var små, att inte ha någon barnvakt nära till hands. Men många har samma situation här uppe och vi hjälper varandra. När vi skulle få vårt andra barn fick storasyskonet bo hos Tomas (Tomas Berg, vännen och SkiStars destinationschef, reds. anmärkning) medan vi var på BB. Det gör också att man får spendera mycket tid med barnen. De följer med på restaurang och överallt, menar Johan.

Det är tydligt att sinnet för business och sälj finns kvar från bravaderna under skoltiden. Drivet och med det även en viss rastlöshet ger sig snabbt till känna och Johan medger själv att han är otålig, alltid på språng. Kanske är det just den egenskapen som möjliggjort hans karriärresa och inte minst framgångssagan vid Stöten som han under de senaste åren gått i täten för.

— Visionen och idén om en riktigt bra skidprodukt har funnits med mig ända från ungdomen och det är den jag förverkligat här. Det viktigaste för mig i början var att bygga ett starkt självförtroende internt och jag strävar fortfarande efter en platt organisation där varje enhetschef har hand om sin egen verksamhet. Och det är klart att otåligheten har hjälpt mig. Hade det suttit en annan person här som genomfört samma uppdrag hade det också varit en otålig person, menar Johan.

Under åren med Johan Thorn som vd har Stöten utvecklats i väldig fart.

När allt kommer omkring är det viktiga ändå att ha roligt.

— När man inte har roligt längre, då är det dags att göra något annat, säger Johan övertygat.

Han månar enormt om Stöten, verksamheten som där byggts upp och tar det lätt personligt om någon skulle vara missnöjd. Hårt slit vägs dock upp när gästerna är nöjda och får en härlig skidupplevelse. Då är det värt det. Och roligt, det är det tydligt att han har. En arbetsdag med business och skidåkning är en för Johan Thorn glädjande kombination.

Precis innan intervjun med Siljan News är över kommer en liten kille fram och frågar glatt om vi vill köpa Bingolotter. Johan tvekar först, men den unga killen som på dialekten att döma dessutom uppenbart kommer från hans egna hemtrakter ger sig inte.

— Okej då, skrattar Johan till slut och hinner byta några ord med pappan om backen hemma i Bollebygd.

— När någon är en duktig säljare då kan jag inte låta bli att köpa, småler Johan när vi lämnar den nybyggda lodgen vid Soltorget, Stötens största investering någonsin som nu står klar och Johan kan ta nya tag för att fortsätta att fokusera på att utveckla backarna och skidupplevelsen som står i fokus vid anläggningen.

Den lilla bingolottsförsäljaren blev en smått komisk påminnelse om hur ett barn med stora visioner kan uppnå sina drömmar med råge. Just så som den idag 44-årige Johan Thorn har gjort.

Den senaste framgången, Stöten Ski Lodge Soltorget, står nu färdig. Foto: Viktoria Åkesson Forsman