Siljan News logo
Annons
Tore Gustavsson, ägare av Siljagruppen Arbetshälsan.

Siljagruppen Arbetshälsan växer och flyttar till större lokaler

På några få år har Tore Gustavssons Siljagruppen Arbetshälsan vuxit rejält och jobbar nu med över tre hundra företag och tio tusen anställda. Då har det underlättat att han en partner som Dalarnas där företaget samlat sina försäkringar, banktjänster och pensionssparande.

Siljagruppen Arbetshälsan har vuxit och har fram till nu suttit på tre olika ställen i Mora, men nu samlar vi hela företaget under ett tak i gamla Skattehuset på Hantverkaregatan, berättar Tore Gustavsson.
Han fortsätter att berätta om företaget deras andra mottagningar i Leksand, Rättvik, Vansbro och nu även i Sveg.

Ojdå, ända uppe i Sveg?

— Ja, Härjedalens kommun hörde av sig för något år sedan och frågade om vi var intresserade. Det är ju en bit dit, men vi tänkte att vi provar att öppna en mottagning och det har verkligen fungerat jättebra.

Glada miner i lunchrummet i Siljagruppens nya lokaler.

Siljagruppen företagsvård startade som ekonomisk förening 1994. Tore Gustavsson, som själv är sjukgymnast, har varit med sedan starten och är sedan 2016 ensam ägare. Företaget växer stadigt, 2020 köpte Siljagruppen Levia företagshälsovård i Rättvik och 2022 köptes Adleva i Leksand.

Idag hjälper man över tre hundra företag och runt 10 000 anställda med företagshälsovård och arbetsmiljöfrågor. Företaget har tjugotre fast anställda och femtontalet konsulter med specialistkompetenser som anlitas efter behov.

Vad kan ni hjälpa till med?

— Vi hjälper egentligen till med allt när det gäller de anställdas hälsa och välmående. Från läkarbesök och sjukgymnastik till psykologer och beteendevetare. Om det händer en olycka på företaget så kan vi ge stöd att hantera trauman. Många uppdrag handlar om förebyggande hälsovård som hälsoundersökningar och stöd inför och under större omorganisationer.

Företagssköterskorna Hillevi Nilsson och Marina Sandgren går igenom utrustningen i företagets nya testrum.

Även om Siljagruppen idag har ett stort kunnande och brett utbud av tjänster är de inte specialister på allt. Det har underlättat mycket att ha en lokalt förankrad partner i Dalarnas när det handlar om allt från banktjänster, pensioner och försäkringar, berättar Tore.

— Att Dalarnas har kontor lokalt underlättar givetvis när vi behöver ha hjälp och råd inom områden som går utanför våra kompetensområden, inom försäkring, bank och pension. Vår affärsrelation är dessutom flerfasetterad då vi är en leverantör av vårdtjänster till deras kunder.

Är det något du saknar hos Dalarnas?

— Jag kan faktiskt inte komma på något. Mina kontaktpersoner är kompetenta och ärliga, och jag får alltid snabbt svar när det dyker upp någon fråga. Dessutom har de en kontinuitet i sina anställda som jag uppskattar. Det är oftast samma personer man pratar med och när man träffar någon ny förmåga från Dalarnas så märks det att de gått i samma ”skola”. Det känns tryggt.

Då får vi tacka för pratstunden och önska lycka till i era nya lokaler!

— Tack!


Ny förmån för Dalarnas helkunder – Juridiskt skadeförebyggande:

I maj 2023 introducerar Dalarnas juridiskt skadeförebyggande till våra helkunder inom företag.
Här kan företagen få hjälp att granska avtal såsom aktieägare/kompanjonavtal, samarbetspartners/kunder genom entreprenadavtal, anställda genom VD-avtal/pensionslösningar, hyresavtal och gränsdragningsfrågor vid nybyggnationer m.m.

Med detta tar Dalarnas ytterligare ett steg att bli våra företagares naturliga affärspartner.

HELKUND – LÄS MER OM FÖRDELARNA HÄR