
Så byter du till banken med Sveriges mest nöjda kunder
Är det krångligt att byta bank? Vi ställde frågan till Margareta Ytfeldt, nykundsansvarig på Leksands Sparbank, för att reda ut lite frågetecken för dig som funderar på att ta klivet över till banken med Sveriges mest nöjda kunder.
– Nej det är inte krångligt! Vi hjälper till med hela bytet så att de går smidigt, säger Maggan entusiastiskt.
Maggan är en av medarbetarna på Leksands Sparbanks kundcenter som varje dag tar emot samtal från kunder som behöver hjälp med olika bank- och försäkringsärende, men även de som vill byta till Leksands Sparbank.
Berätta, hur går det till om jag vill byta till Leksands Sparbank?
– Det finns lite olika vägar. Känner man att man vill sköta allt själv kan man bli kund direkt via vår hemsida. Genom att identifiera sig med Mobilt BankID kan man enkelt ansluta sig själv. Vill man hellre träffa eller prata med en verklig människa direkt så ringer man oss på 0247-886 00.
Vad händer då?
– Vi bokar in en tid för samtal med någon av våra rådgivare. Man kan välja på att komma in på möte på något av våra kontor eller ha ett telefonmöte. Idag väljer många telefonmöte på grund av corona, så länge man har Mobilt BankID löser vi det!
Hur går själva bankbytet till?
– Det beror helt på vad kunden vill och behöver. På ett rådgivningsmöte går vi oftast igenom vad kunden har på sin gamla bank och vad den vill ha och behöver från oss i framtiden. Vi tittar på en helhetsbild av kunden för att skapa en trygghet genom hela livet.
Men hur är det med alla koder på kort och så där? Måste jag lära mig nya koder nu?
– Nej inte alls, du får själv välja koder till både kort och annat. Så någon sådan oro behöver man inte ha, lugnar Maggan.
Och hur lång tid tar det att byta då?
– Det är lite olika beroende på kundens behov, vilken bank hen har haft och lite annat. Men överlag brukar det inte ta mer än några veckor och vi väljer alltid att låta överlappningen ligga kvar över månadsskiftet så alla räkningar via autogiro eller e-faktura hinner dras. Vi går igenom alla överföringar och betalningar så att det inte ska bli några problem.
Så om jag nu funderar på att ta klivet över till att bli en del av Sveriges mest nöjda bankkunder – vad får jag för det?
– Förutom bra och snabb hjälp med bank- och försäkringsärenden blir du en del av Siljansbygdens utveckling. Varje år återinvesterar vi vår vinst i spännande projekt som gynnar Siljansbygden och alla oss som bor och lever här. För att inte tala om all sponsring som gynnar barn och ungdomar i bygden. Det är en fantastisk bank att både arbeta för och vara kund i, avslutar Maggan.
Varje person som byter till Leksands Sparbank som huvudbank får just nu 500 kronor att skänka till sin favoritförening. Slå en pling till Maggan och kollegorna på Leksands Sparbanks kundcenter på 0247-886 00 så hjälper de dig. Eller så går du in på www.leksandssparbank.se/bytbank och påbörjar bankbytet själv.