
“Putte i Parken är en mötesplats för kärlek och glädje”
En grundidé, en filosofi eller en dröm? Vad är det för drivkrafter som krävs för att skapa ett stort evenemang år efter år? Dessutom gratis för alla!
— Det är superenkelt! svarar Niclas Lagerstam, grundare av konceptet Putte i Parken. Det är för att vi vill ge glädje och kärlek till människor och vara en plattform där alla kan mötas och skapa fina minnen tillsammans. Att det är gratis entré gör att festivalen blir tillgänglig för alla, både vuxna, barnfamiljer och ungdomar.
Just att det är fri entré, gör att man ställer sig frågan hur det är möjligt? Men Niclas förklarar att förutsättningen är först och främst att man har ett bra samarbete med den aktuella kommunen, som går in med ett så kallat marknadsbidrag.
— Man ser helt enkelt att det tillför ett värde att vår festival kommer! Vi hjälps sedan åt med marknadsföring och alla lokala samarbeten med drivna och engagerade företag, organisationer och inte minst föreningar. Det är ju jätteviktigt att hitta alla de samarbetsformerna för att det ska fungera på plats, berättar Niclas. Vi tar även emot lokala utställare och försäljare som deltar för att marknadsföra sig själva och bedriva försäljning. Det är ett stort arbete som krävs med sponsorer, leverantörer och andra partners för att kunna presentera en så generös line-up med aktuella artister, som vi gör. Men för oss har det varit viktigt att ha en stabil ekonomi istället för den osäkerhet som blir när man är helt beroende av biljettförsäljning, det är ju annars den vanligaste ekonomiska formeln.
Så började det
Idén med att anordna en egen festival började 2007, då Niclas själv var i Göteborg på Way Out West som hade ett koncept som kändes hållbart och…trevligt.
— Den festivalen var “snygg” med ett bra innehåll av artister som kunde förmedla en skön känsla. Det ville jag försöka göra själv med mitt gäng… Och de hängde på!
Från start till idag har festivalen fått utvecklas.
— Som sig bör, tycker Niclas. Vore ju konstigt om man inte lärde sig på vägen och ändrade därefter!
2008 körde Putte i Parken igång, i Karlskoga som Niclas kommer ifrån. Det började som en traditionell ungdomsfestival, med biljettköp och camping. Dit kom besökare från hela Sverige för att se både svenska och internationella artister som bland andra Håkan Hellström, Paramore, Manic Street Preachers med flera.
- 2012 flyttade festivalen till Karlstad och stadsparken Mariebergsskogen. Flytten bidrog till en möjlighet att utveckla festivalen, det blev lättare för besökarna att resa dit och festivalområdet utökades.
- 2014 sadlade vi helt om och Putte i Parken blev en gratisfestival. Vi slopade biljetten helt och hållet och festivalen blev tillgänglig för alla.
- 2015 blev året som Putte i Parken utökade med en extra festivalplats. Den lade man i Stockholm.
- 2017 besökte vi fem städer och i år kan man besöka Putte i Parken i Karlstad 28-30 juni, Leksand 13-14 juli och Stockholm 27-28 juli.
Karlstad. Stockholm. Leksand. Det är de tre städer som har glädjen att ta emot er. Hur kommer det sig att Leksand blev aktuellt för Putte i Parken?
— Vi kom i kontakt med Marika Sernfält på Maze Produktion (från Leksand) som undrade, lite med glimten i ögat, när Putte skulle komma upp till Leksand? Och då svarade vi att vi kommer gärna, kanske redan i sommar, sa vi och sen såg Marika, tillsammans med kommunen till att det blev så! Leksand är en jättefin kommun som verkligen lever upp på sommarhalvåret med massor av besökare och evenemang i regionen. Självklart vill vi vara en del av det, avslutar Niclas.
Linda Hjerpe som jobbar med inkommande event på Leksands kommun är hur nöjd som helst med samarbetet som nu genomförs för tredje året i rad.
— Med tanke på alla mervärden vi hoppades på, så har vi verkligen fått se bevis på det. Tänk bara på föreningarna som involveras och får intäkter genom de jobb som de gör vid på- och avetableringen eller som funktionärer. Ett härligt kvitto är också att se mixen av vuxna, barn och ungdomar som rör sig i och omkring området hela helgen. En sådan komplex målgrupp ger självklart resultat i handel och restaurang i vårt centrum. Det är ju även ett plus i kanten för “varumärket Leksand” att få synas tillsammans med ett sådant välkänt evenemang, konstaterar Linda.