Siljan News logo
Annons
Julen är här. ICA handlaren John Öhrnell är redo att möta Sälen-resenärer och lokalbefolkning med både glögg och energidryckskalendrar.

Julens oväntade storsäljare ger energi – ”Gynnar oss alla som bor här”

Hos ICA Supermarket i Malung träffas lokalbefolkning och turister. Nu laddas hyllorna inför julen – och med Dalakraft som långvarig energipartner.

Det doftar av nygräddat bröd i entrén när ICA-handlaren John Öhrnell möter upp i sin butik i Malung. John tog över butiken 2012 och när vi ses, i början av november, är julförberedelserna i full gång. Vi går genom affären medan John berättar.

— De första beställningarna inför kommande jul gör vi faktiskt direkt efter julhelgen, alltså nästan ett år i förväg. En del varor är mycket eftertraktade och de vill vi säkra så tidigt som möjligt. Sedan fortsätter det i etapper fram tills det är jul igen, berättar John.

ICA Supermarket i Malung har 30 anställda. Omräknat till årsarbetstider blir det 18 stycken. Det kan tyckas vara mycket personal för en normalstor butik, men de första varuleveranserna tas emot vid 6 på morgonen och butiken har öppet 8–22. Då behövs mycket personal.

Kan du säga något ”juligt” i sortimentet som redan är populärt?

— Nu, när vi närmar oss advent, blir såklart glögg och pepparkakor poppis. Sedan kommer skinka, must och allt annat som har med julen att göra.

Något som blivit en riktig storsäljare, redan nu, är julkalendrar med en energidryck bakom varje lucka. De går åt som smör i solsken.

En engagerad handlare. John Öhrnell tog över ICA Supermarket i Malung 2012 och har sedan har han både utvecklat butiken och arbetat aktivt med butikens energieffektivitet.

Vi fortsätter att kryssa mellan butikshyllorna medan John hälsar på kunder och personal. Han pekar mot taket där man bytt ut alla armaturer till energieffektiv LED-belysning.

— Vi ska snart göra nästa stora investering, ett så kallat CO2 -kylsystem (koldioxid) för alla kylar och frysar. Det är mer miljövänligt och dessutom sparar det runt 30 procent i elförbrukning. Samtidigt ska fastighetsägaren och vi installera ett nytt ventilationssystem som tar tillvara överskottsvärmen bättre, berättar John.

Går det åt mycket el för att driva en sådan här butik?

— En normal villa förbrukar runt 15 000 kWh per år. Vår butik kräver 650 000 kWh för att hålla stora kylar och frysar i gång dygnet runt, året runt. Det är rätt mycket.

Det låter dyrt.

— Ja, enbart den fasta elnätskostnaden är mellan 30–50 000 kronor per månad. Sedan tillkommer elen vi förbrukar.

Den elen köper ni från Dalakraft?

­— Vi har haft Dalakraft som leverantör sedan 2012. De levererar fossilfri el och vi har en bra kontakt.

Berätta mer om ert samarbete.

— El är en stor kostnadspost för oss och jag träffar ofta Helena Gudmundsson som är vår kontakt hos Dalakraft. Vi analyserar butikens förbrukning tillsammans, försöker hitta optimeringar och pratar om investeringar, som solceller med batterier.

John berättar att han ofta blir kontaktad av andra elbolag som vill att han ska byta till dem.

— Men jag är nöjd som det är. Dalakraft har personal på plats och stöttar dessutom föreningslivet i bygden, lika som vår butik gör. Jag tycker att man ska handla lokalt så mycket det går, även när det gäller el. Det gynnar oss alla som bor här, berättar John.

Här ska det byggas. Inom kort ska ICA Malung installera ett nytt, miljövänligt CO2-kylsystem på baksidan av butiken, vilket beräknas minska elförbrukningen med 30 procent.

Vad är det roligast med att driva en sådan här butik?

— Det bästa är att träffa kunder och se hur personalen utvecklas. När både kunder och personal är glada så är det en fröjd att vara handlare. Sedan är det kul när sälenresenärerna och alla besökare på Dansbandsveckan hälsar på. De är på semester och då är man ju ofta på bra humör. Det är trevligt!

På väg ut från butiken går vi förbi en pall med de storsäljande ”energidryckskalendrarna”. Jag ber John att hålla upp en för att ta en bild. Han håller upp kalendern och skrattar – energi på burk.

Den andra sortens energi, den som håller butiken ljus och varm i novembermörkret, kommer från Dalakraft, en partner som funnits med sedan starten.

Läs mer om Dalakrafts lösningar för företag