
Hurra för sommarens sopor – på rätt ställe
I Lundbjörken och Perhansbodarna har sophanteringen blivit mycket bättre. Förklaringen? En bättre insikt, respekt och förståelse för vem containrar och sopkärl är till för, och en bättre kommunikation rent allmänt.
– Nu har vi fått ett fungerande system, säger Örjan Mörth i Lundbjörken. Vi välkomnar alltid sopor i vår container, men bara från dem som bor här och betalar för det.
Örjan Mörth visar stolt upp containern som Lundbjörken disponerar tillsammans med Åsens och Jobsarbos fäbodar. Containern för hushållssopor, tillsammans med bruna kärl för matrester, är en viktig basfunktion som man gärna vill ska fungera så klanderfritt som möjligt.
– Den stora förbättringen kom när vi i slutet av april fick till två justeringar på containern. För det första har vi stängt igen de stora luckorna i fronten. Det är numera bara sidoinkastet som används, och där har vi satt upp ett järn av plåt tvärs över. Fördelen är att ingen kan slänga stora skrymmande saker längre. Och vanliga soppåsar får man slänga en i taget.
Örjan berättar att man snabbt sett positiva effekter. Utrymmet räcker längre nu, och containern fylls i huvudsak med vad den är ämnad för.
– Tidigare kunde den vara halvfylld på en gång. Vi hittade dessutom en massa saker som inte hörde hemma där, som stora plåtar, stolar, byggmaterial och ett älghuvud!
Örjan hoppas att sommaren ska bli lika framgångsrik.
– Det kan vara en utmaning då många av fastigheterna fylls av sommargäster, vilket innebär större volymer. Men om alla tänker till lite så blir det bra. Och vi har förstärkt med extra skyltning vid luckorna om att det bara är hushållssopor och matavfall som gäller, övrigt körs till återvinningsstationen i Siljansnäs eller återvinningscentralen i Limhagen.

Många påsar, på rätt ställe
I motsatt ände av Leksands kommun, så långt österut man kan komma, ligger idylliska Perhansbodarna. Totalt består byn av ett knappt tiotal fastigheter med året-runt boende och lika många fritidshus.
Lennart Calles tillhör de bofasta och är en drivande person kring byns angelägenheter. Frågan kring sophantering är en viktig angelägenhet för byn. Det ska vara rätt sopor som slängs av ”rätt personer”.
– Det är fascinerande vad människor kan producera sopor. Och det är tur att det finns ställen att slänga dem på. Vi är måna om den här servicen och har fått till en förstärkning av skyltningen på platsen, och har dessutom bara öppet i sidoinkasten. Det innebär lite pyssel med att behöva slänga småpåsarna var för sig, men det är okej.
Lennart menar att den största utmaningen är att få människor att förstå att det är ”byns plats” att slänga sopor på.
– Det slängs mycket mer sopor sommartid rent allmänt, det är den årstiden vi ställs inför de största utmaningarna. Men den allmänna uppfattningen i byn är att det fungerar allt bättre, och vi hoppas att det fortsätter så i sommar.
Malin Liss Lundeberg arbetar på Dala Vatten och Avfall AB. Hon gläds över engagemanget, och hur tongångarna låter på de aktuella platserna.
– Det är bra att medvetandet ökar, att det blir ett samarbete som bygger på respekt och förståelse. Vår erfarenhet är att flertalet hanterar sitt avfall på ett bra sätt, men att det finns de som slänger fel sopor på fel plats, vilket rubbar hela kedjan av logistik i nästa steg. I både Lundbjörken och Perhansbodarna har vi haft ett mycket bra samarbete och ett stort engagemang från byborna vilket gjort att vi tillsammans har kunnat åstadkomma förbättringar som gjort skillnad.
Människa och miljö i centrum
Problem är till för att lösas, säger Malin, men då behövs det hjälp från alla, i synnerhet dem som uppfattar containrarna som en plats där man kan slänga ”vad som helst”.
– Gemensamma hämtställen finns runt om i alla våra fyra kommuner, Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro. I de flest fall har de tillkommit för att vi inte har möjlighet att köra in med sopbilen till respektive fastighet, kunderna kan alltså inte ha egna sopkärl utan får istället nytta gemensamma kärl och containrar som vi ställer ut. I dessa får endast soppåsar med brännbart restavfall samt papperspåsar med matavfall slängas, precis som för de kunder som har egna sopkärl. Vi har dock under lång tid haft problem vid dessa hämtställen på grund av felsortering. Ett annat problem är att obehöriga slänger allt möjligt avfall vilket orsakar överfulla containrar och kärl samt att det blir nedskräpat. Det gäller över hela vårt ansvarsområde.
Malin menar att små insatser i vardagen gör stor skillnad.
– Vi vill skicka så lite avfall som möjligt till förbränning Det är mycket bättre att materialåtervinna avfall till nya produkter istället för att elda upp det. Genom att till exempel sortera ut tidningar och alla förpackningar av glas, plast, metall och papper, och lämna dessa vid närmaste återvinningsstation, kan materialen återvinnas till nya produkter som sparar mycket energi och råvara. Det är även viktigt att lämna grovavfall och farligt avfall på återvinningscentralen för att detta ska kunna återvinnas på bästa vis och att farliga ämnen kan tas omhand på ett säkert sätt för människor och miljö. Vi behöver hjälp av alla i slängstadiet för att det ska fungera optimalt. Och ha koll på var närmaste återvinningstation ligger, det är mitt smartaste sommartips, eller besök vårt hjärta, vår fina, moderna återvinningscentral i Limhagen.