Siljan News logo
Annons
Tällbergsgruppen, med VD Staffan Malmqvist i spetsen, driver idag anrika hotell som Långbers, Klockargården, Gyllene Hornet, Masesgården, Korstäppan och kaféet Dalmål – allihop i södra Siljansbygden i Dalarna.

Hockeydrömmen som byttes mot hotellimperium – och valet av Dalakraft

Nuförtiden drivs flera av de klassiska hotellen i Tällberg av samma företag – Tällbergsgruppen. Företaget styrs av Staffan Malmqvist som både är VD och en av ägarna. Staffan har varit i Siljansbygden sedan mitten av 80-talet, och är ett levande bevis på att hårt arbete och en positiv attityd kan leda långt. Vi tar en tur till Tällberg för att träffa honom.

— Vill du ha en kopp kaffe medan du väntar, frågar en vänlig kvinna när jag anländer till den smakfullt nyrenoverade receptionen på Hotell Gyllene Hornet. Jag har kommit några minuter för tidigt och tar tacksamt emot erbjudandet.

Exakt på klockslaget kommer Staffan Malmqvist, leende och med utsträckt hand. Han är en man ger ett öppet och sympatiskt första intryck.

Staffan visar oss till en soffgrupp och börjar berätta om hur det kom sig att han idag äger och driver anrika hotell som Långbers, Klockargården, Gyllene Hornet, Masesgården, Korstäppan och kaféet Dalmål – allihop i södra Siljansbygden i Dalarna.

Från hockeydrömmar till Skyways

Jag har hört ditt namn Staffan, men vet ärligt talat inte så mycket om dig. Kan du berätta lite om dig själv?

— Jag kom till Leksand i mitten av 80-talet för att gå på hockeygymnasiet. Det blev ingen proffskarriär för mig, även om jag var uppskriven i A-laget under en säsong och hade ögonen på mig från USA.

— På den tiden behövde man ett jobb på sidan av hockeyn och för mig blev det på hälsohemmet Masesgården i Leksand. Där fick jag göra allt möjligt och kom mycket bra överens med ägaren Christer Andevid. Christer ägde också Siljansnäs Hotell som då hette Leonardos.

Har du varit i Leksand hela tiden sedan dess?

— Nej, jag arbetade och spelade hockey i Uppsala (Almtuna) i några år. Sedan, i mitten av 90-talet gick jag vidare och blev regionchef för flygbolaget Skyways. Mitt område var Mellansverige och det var en rolig och framför allt lärorik tid. Flyget låg vid den tidpunkten rätt långt före hotellbranschen i hur man hanterade sina kunder.

Efter några år på Skyways, runt 2000, hörde ägaren Christer Andevid på Masesgården av sig till Staffan och frågade om han var intresserad av att ta över verksamheten. Det var en utmaning som var svår att motstå. De kom överens om ett upplägg där Christer fortsatte med vissa delar, och där Staffan tog över. Efter några tuffa år vände det uppåt och hälsohemmet fick fart.

Hur kommer det sig att du hamnade i Tällberg?

— Det började med att ägaren av Långbers tog kontakt 2011. Vi kände varandra sedan tidigare och hon behövde någon som kunde ta hand om driften. Vi kom överens om att vi skulle arrendera hotellet. Det gick bra och inom något år hade vi dubblerat omsättningen..

Staffan fortsätter sin berättelse. Runt årsskiftet 2017-2018 hörde Klockargården av sig och ställde samma fråga – om han kunde ta över driften. Staffan tackade ja den här gången också. Eftersom Klockargården redan hade samarbete med Gyllene Hornet så blev det till slut så att också den stora anläggningen anslöt sig – och man bildade företaget Tällbergsgruppen.

Tällbergsgruppen äger och driver flera klassiska hotell i Tällberg.

Kraften i stordrift och lokala samarbeten

Hur känns det att ha så många hotell under dina vingar?

— Det känns bra. Våra hotell har olika inriktningar, Långbers är profilerat som konferenshotell, medan Gyllene Hornet går mer åt det familjevänliga hållet. Klockargården har sina shower och sin egen charm. Alla bidrar och vi har möjlighet att tipsa våra gäster till det boende vi tror passar just dem bäst.

Det borde ge stordriftsfördelar också?

— Absolut är det så. Vi kan arbeta mer effektivt när vi till exempel har samma bokningssystem och ekonomisystem, eller kan göra ett stort elavtal för alla hotellen. Sedan har det gett oss möjlighet att ta in högkvalificerad personal för att styra den löpande verksamheten eftersom vi kan fördela kostnaden på flera enheter.

Du nämnde större inköp, som el?

— Ja, elen är en stor kostnad för Tällbergsgruppen och vi köper all vår el från Dalakraft, och har gjort så sedan starten.

Varför har ni valt Dalakraft?

— Olika elföretag hör av sig närmast veckovis och vill leverera el till oss, men vår kontaktperson hos Dalakraft har full koll på vår verksamhet och gör ett bra jobb. De vet vad vi behöver, från råd om vårt elavtal till tips om billaddare, och levererar det. Vi är mycket nöjda med samarbetet.

Kan du ge något exempel?

— De är nära och de bryr sig. Till exempel hade vi just tagit över Klockargården och Gyllene Hornet när pandemin slog till, vilket blev en stor kris för hela hotellbranschen. Då var det Dalakraft som ringde först och frågade hur vi hade det. De kunde såklart inte göra mycket åt sina elpriser, men de visade att de fanns där, var öppna för diskussioner och visade genuin sympati.

Elmarknaden kan väl vara lite stökig och svårbegriplig, hur tänker du om det?

— Precis så är det. Men när vår kontaktperson hos Dalakraft, Roger Kallur, pratar med mig om vårt elavtal så förstår jag vad han menar. Han hjälper till med sin kunskap och erfarenhet så att jag som kund ska kunna känna mig trygg. Men elbranschen är som sagt snårig och därför har vi löpande kontakt med Dalakraft under avtalstiden, för att stämma av och se att vi ligger rätt. Sedan är det förstås positivt att ha en elleverantör som är från Dalarna, även om Dalakraft har företagskunder över hela Sverige.

Medan Staffan och jag pratat har både gäster och personal gått förbi. Alla hälsar glatt.

Det känns som ni har en skön stämning här, alla hälsar och ler.

— Vad kul att du säger det, det är vårt mål att alla ska må bra här, både gäster och personal.

Ja, så är intrycket. Det är inspirerande att höra människor som jobbat hårt och fokuserat, om deras bakslag, och hur de till slut får belöning för sina ansträngningar. Staffan är en sådan. En riktig dalakraft i hotellbranschen.

Läs mer om Dalakraft