Siljan News logo
Annons
Nya Oxbergsbroarna som börjar byggas i vår.

Två nya Oxbergsbroar byggs av GRK – kontrakt värt 183 miljoner

Trafikverket ska bygga två nya broar över Österdalälven vid Oxberg, och nu är det klart att det blir GRK Sverige AB som vunnit anbudet. GRK är det bolag som just nu bygger om Vasaloppsvägen.

Nu är upphandlingen klar för det företag som ska bygga de två nya broarna över Österdalälven vid Oxberg. Det blir företaget GRK som, med ett anbud på 183 miljoner kronor, vann uppdraget. GRK är samma bolag som genomför ombyggnationen av Vasaloppsvägen.

– Vi kommer att ha ett startmöte den 6 november, och efter det kommer vi ha mer klarhet i GRK:s organisation för projektet, som kommer att skilja sig en del från det som nu pågår på Vasaloppsvägen, säger Fredrik Stål, som är Trafikverkets projektledare.

De stora trafikstörningar som skett på Vasaloppsvägen ska inte uppstå vid de två brobyggena i Oxberg, lovar Fredrik.

– Det kan bli ett kortare avbrott i samband med vissa grävningsarbeten när det gäller biltrafiken.

Desto större blir störningarna för Blybergssågen, som förlorar möjligheten att skicka spån, flis och sågade varor med tåg under ett år. Från sågens sida fanns en förhoppning om att avbrottet skulle bli betydligt kortare.

– Det är något som sågen känt till under lång tid, vi har haft en dialog med dem i tre år, säger Fredrik.

– Tidsplanen är att arbetet med den första vägbron ska inledas i vår, och vägbron ska vara klar till sommaren eller hösten 2027. Då går vi direkt vidare med att plocka ner den tillfälliga bro som nu ligger där och bygger en ny järnvägsbro på samma plats.

Den nuvarande bron är en tillfällig, så kallad beredskapsbro, som kom på plats 2016 då den ersatte den gamla bron, vilken efter en besiktning omgående stängdes av för trafik. Den hörde tidigare till försvaret men togs över av Trafikverket.

– Det här är just en beredskapsbro, och en sådan ska inte användas under så lång tid som den här har gjort. Men när den nya bron är på plats packas den här ner och läggs i ett förråd som beredskapsbro.

Annons
I december 2016 rullade sista tåget över gamla Oxbergsbron. Arkivfoto Nisse Schmidt

Det har varit en unik brolösning med en kombinerad bil- och järnvägsbro. Den ursprungliga bron byggdes 1898 till öppnandet av järnvägen Mora–Älvdalen år 1900. När bron dömdes ut 2016 blev 23 godsvagnar stående vid Blybergssågen. Efter att de tömts kunde ett mindre lok få dispens för att hämta vagnarna, och i december 2016 kunde lokföraren Andreas Danielsson från Djura köra sista tåget över den gamla bågbron.

När den gamla bron plockades ner 2017 ersattes den av den tillfälliga beredskapsbron, som kom på plats sommaren samma år. Tio år senare ska den nya bilbron vara klar, och 2028 ska även den nya tågbron finnas på plats.

Under arbetet med att bygga den nya bilbron kommer den befintliga beredskapsbron att fortsätta fungera för både bilar och tåg.

GRK Sverige AB blir nu totalentreprenör för båda broprojekten i Oxberg. Projekteringsfasen inleds nu under hösten, och byggstart väntas ske i januari, uppger GRK Sverige AB, som nyligen även vunnit upphandlingar av flera andra broprojekt i norra Sverige.