Siljan News logo
Annons
Maria Bengtsson, Lena och Stephan Knagg efter resan tur och retur till franska Bons-en-Chablais med ett 1300 kilo tungt släp. Foto Nisse Schmidt

Stephan körde slogbod till franska Bon-en-Chablais med elbil

En elbil har vissa utmaningar, som att dra tungt släp på långa resor. Det hindrade inte brunnsbergsbon Stephan Knagg att lasta en slogbod på släpet bakom hans eldrivna Volvo C40 och köra ner det till franska Bons-en-Chablais. 250 mil enkel väg.

— Vi har släkt och goda vänner i Bons-en-Chablais söder om Genèvesjön. De hade sett vår slogbod i Brunnsberg och ville ha en likadan i Frankrike, berättar Stephan, som gjorde resan tillsammans med hustrun Lena och dottern Maria.

Lösningen blev att låta en timmerman bygga en slogbod i Älvdalen och sedan lasta den på ett släp och dra ner den till Bons-en-Chablais. Utmaningen som många hade backat från, handlade inte om resan i sig utan att dragbilen var en elbil, en Volvo C40.

Annons
Slogboden redo för avfärd från Brunnsberg. Foto Stephan Knagg

Med en dieseldriven bil hade det bara behövts ett par stopp för tankning.

— Med en diesel hade resan tagit 30 timmar, om jag kört nonstop i 80 kilometer i timmen hela vägen. Det utan paus för att tanka, vila eller äta och även hållit 80 överallt.

— Tar man hänsyn till mat, tankning och vila så blev skillnaden bara att resan nu tog några timmar längre.

Totalt tog resan från Brunnsberg till franska Bons-en-Chablais 42 timmars körning, inklusive laddning. Lägg till det 12 timmars vila i Skanör utanför Malmö.

Resan delades i två etapper, Älvdalen-Malmö 80 mil och sedan en etapp hela vägen ner till Bons-en-Chablais, 120 mil.

Ner till Malmö lade vi två timmar på att ladda, då vi också passade på att äta vid ett av stoppen.

Från Malmö och vidare genom Tyskland, Schweiz till målet i franska Bons-en-Chablais rullade det bra.

— Vid ett par av stoppen i Tyskland passade jag på att sova en timme medan vi laddade.

— Vi valde att i huvudsak använda Teslas och Ionitys laddare istället för att behöva krångla med olika appar, berättar Lena, som saknade behörighet att köra då släpet var för tungt.

— Ingenstans hade vi någon kö vid laddplatserna.

Innan avfärden kontrollvägde också Mikael Persson på Carstyle släpet så det skulle finnas ett kvitto att visa på vikten om det skulle bli någon kontroll.

Annons
1366 kilo visar viktkvittot för släpets vikt.[/caption]

— Totalt behövde bilen laddas vid femton tillfällen på vägen ner från Älvdalen. Med det tunga släppet drog bilen 2,9 kWh. Vi valde att ladda runt var femtonde mil, även om det gått att köra runt över 20 mil. Det gjorde att laddtiderna inte blev så långa.

— Det enda som varit ett litet irriterande moment är att det är så få laddplatser som man kan ladda på utan att koppla av släpet varje gång. När vi körde tillbaka körde vi på natten och då gick det bra att ockupera två laddplatser de 20 minuter det tog att ladda.

Resan hem blev den omvända, men nu med tomt och lättare släp.

— Då drog den ungefär 1,9 kWh, men sedan mötte vi kraftigt regn i södra Sverige och då gick det åter åt 2,3 kWh per mil.

— Det visar att dåligt väder påverkar räckvidden, men framförallt är det hastigheten. Med släpet fick vi köra i maximalt 80 km/tim. Hade farten ökats hade det också påverkat räckvidden, säger Stephan Knagg.

Resan gick via broarna förbi Danmark, då det blivit betydligt dyrare att ta färjorna md släpet. Sedan krävdes vägpass för både bil och släpvagn i Schweiz.

— Det var också skönt att bilen hela tiden var sval, precis som den är varm på vintern.

— Ända krånglet med laddning var i Vansbro och Lesjöfors, så vi laddade enbart så vi tog oss till Kristinehamn och kunde ladda fullt där, medan vi åt, summer Stephan Knagg den 500 mil långa resorna med elbil med släp.

Så det går att köra elbil och dra ett tungt släpp i 240 mil från Älvdalen till sydöstra Frankrike. Det tar några timmar extra, men inte mer. Sedan är det också en besparing vad gäller drivmedelskostnad. Diesel i Tyskland kostar ungefär 22 kronor litern, drygt 21 kronor i Danmark och Schweiz.

— Det kräver lite planering att köra elbil. Många som har ångest för räckvidd och laddning har nog inte provat att köra elbil. För oss som kör elbil är det nog få som har laddångest, säger Stephan Knagg.

Annons
Slogboden på plats i Bons-en-Chablais efter en 160 mil lång tur. Tak och golv med brädor kommer på plats lokalt.
Foto Stephan Knagg

Resa Brunnsberg-Bons-en-Chablais-Brunnnsberg med elbil

Avresa Älvdalen: 28 juni 09.00, ankomst Malmö 21.00 83 mil. 29 juni 09.00 avresa Malmö ankomst Bons-en-Chablais 30 juni 15.00, 163 mil.

Hemresa 5 juli via Malmö och Töreboda, åter Brunnsberg i Älvdalen den 7 julin 23.00.

Antal laddstopp nedresa: 15, hemresa: 10.

Kostnad för laddning, inklusive lokala resor i Schweiz 550 mil, cirka 5000 kronor.

Snittkostnad per mil: 9,09 kronor/mil.