
Snöväder bäddar för trafikstopp – utländska långtradare fastnar oftast
Snön faller över Dalarnas vägar och med den är det bara att vänta på rapporter om stillastående trafik på Europaväg 45 norr om Orsa eller i backarna mot Högfjällshotellet i Sälen.
— Tyvärr så är det i princip enbart utländska långtradare som får problem, säger Magnus Jansson på Dala Highway i Älvdalen som är ett av relativt få bärgningsföretag med så kallade tungbärgare.
— Det handlar inte enbart om att de har sämre däck. Det kan också vara erfarenhet, men framförallt hur vikten över drivhjulen är fördelade på fordon som är avsedda för att inte rulla på våra vägar med snö och backar.
Samtidigt finns det flera utländska långtradare som följer rekommendationen från informationstavlan i Orsa och sätter på snökedjor inför backarna vid Emmådalen.
Om en utländsk långtradare fastnar, så innebär det att bärgaren i regel kräver en betalningsgaranti. Något som i regel tar många timmar.
— Det finns chaufförer som får betala med egna pengar och många gånger väntar de på att en myndighet tar kostnaden för bärgningen.

— Igår hjälpte vi en utländsk långtradare med ett däckbyte. Jobbet tog en timme och sedan tre timmar för en betalningsgaranti, säger Magnus.
Han får medhåll av Mikael Persson på Carstyle i Älvdalen som framförallt bärgar vanliga bilar.
— Utan betalningsgaranti är det nog ingen som vill bärga en utländsk långtradare, men sedan finns ju också problematiken med hur olika myndigheter har upphandlat bärgningstjänster.
När snön nu faller så är det snarare en fråga om när och inte om, som de första rapporterna om stillastående lastbilar rapporteras. Förhoppningsvis utan trafikolyckor.
Men stopp i trafiken leder till förseningar. Svenska timmerbilar och distributionsbilar som rullar i det här området är utrustade med däck och därtill erfarenhet hos chaufförer att hantera snö och halka.
— På bilar som rullar norrut har vi dubbdäck och sedan har våra fordon sandspridare, berättar Jonas Bottare som är transportchef på Jarle.
— Vi tar oss fram, men vi drabbas av andra som blir stående och då är det inte bara vi. Det gods vi har på våra bilar blir försenat och startar en kedjereaktion. Det kan vara en butik som har extra personal för att ta emot varor eller ett bygge där en elektriker väntar på något som krävs innan snickarn kan jobba vidare.
— Är det för isigt och svårt så har våra chaufförer order på att vända hemåt. Säkerheten är viktigast, säger Jonas Brottare.

Magnus Karlsson är en av de långtradarchaufförer som ser till att varor och gods kommer fram till julhelgen. Den här dagen till Idre och inte minst med juldricka till restauranger och butiker.
— När jag åkte upp var det rejäl snörök men för egen del har jag inget större problem med att ta mig fram. Jag har dubbdäck både på framhjulen och drivhjulen, sedan har jag sandspridare som kan användas vid behöv för drivhjulen, berättar Magnus.
Backarna vid Emmådalen och de trafikstopp. som ofta uppstår är Magnus väl bekant med.
— Förut körde vi en hel del till Vemdalen och då blev man ofta stående.
— Ska jag rikta kritik så är det mer mot framförallt restauranger och affärer som är dåliga på att skotta rent på lastkajer, säger Magnus med han skrapar av nummerplåt och bakljus. Minuter senare är de åter täckta av snö…
Medan snön föll så halkade långtradare av vägen under onsdagen. På väg 26 norr om Vansbro låg ett lastbilssläp i diket och längre söderut på Värmlandssidan var vägen helt blockerad sedan ett lastbilssläp vält. På riksväg 70 söder om Insjön blev det problem sedan ett lastbilssläp hamnade i diket.

Är det svenska långtradare som halkat av så handlar det om att få bärgare på plats. När det gäller de utländska så ska det först finnas en bärgningsgaranti, om inte Trafikverket, polis eller räddningstjänst tar ansvar.
Även på väg 50 i riktning mot Ludvika hade en lastbil fått sladd och blockerade vägen, men däremot hade backarna vid Emmådalen och Högfjällshotellet klarat sig från stillastående fordon under onsdagen.
Siljan News har sökt Trafikverket för att få svar på vad som gäller när utländska långtradare med oklara försäkringsavtal blir stående på vägar som E45, E6, väg 26 eller väg 70 genom Dalarna.
