Siljan News logo
Annons
Katta Jagiello utanför Skräddarns under fjolårets snörika vinter. Arkivfoto Nisse Schmidt

Skoterparet släpper motellet – fokuserar på fjällgården

Under två säsonger har paret Katta Jagiello och Fredrik Nallgård drivit skotermotellet Gördalen Backcountry, men till i vinter fokuserar paret på Skräddarns fjällgård i Gördalen.

Annons

— Vi lägger nu all vår energi på Skräddarns och ska försöka lyfta fjällgården ett snäpp till, säger Katta.

— Det blev helt enkelt för mycket för oss att driva både Skräddarn och Gördalen Backcountry, tiden räckte inte till.

Skräddarns Fjällgård är mötesplatsen för skoteråkare i snöskoterparadiset.

Annons
Katta redo för att guida i samband med vinterns Tjejweekend på snöskoter. Arkivfoto Nisse Schmidt

— Vi erbjuder konceptet bed and breakfast och så samarbetar vi med Gördalens Bystuga som driver restaurang, berättar Katta.

— Samarbetet med bystugan och Vidars skoteruthyrning är väldigt värdefullt.

Det betonar Katta trots att Skräddarns också bedriver skoteruthyrning.

— Skoteruthyrningen ska vi utöka till vintern, men de skotrar vi hyr ut är avsedda för lössnöåkning medan Vidar också har skotrar för ledåkning, så vi skickar kunder mellan oss.

På Skräddarns finns det plats för 21 gäster och de som kommer när snön väl börjar falla, kommer för just snöskoeråkningen.

— Vi kommer att ha ett antal evenemang i vinter där Polaris Ride Club i vecka 5 blir den största och så kör vi Girls weekend och Challenge Weekend i februari.

Men framförallt så handlar vintern om att erbjuda Bed and Breakfast till skotersugna.

Annons
Gördalen, skoterparadis med trängsel. Foto Nisse Schmidt

En utmaning för den lilla fjällbyn blir att ta emot alla skoteråkare och erbjuda parkeringsplatser för bilarna med skotersläpen. Med ideella resurser har ytor plogats, något som behövs men sedan har det varit sämre med viljan att betala för parkeringen. Något som ska ske på frivillig väg med Swish eller den norska motsvarigheten Vipps.

Förhoppningsvis accepterar vinterns skoteråkare att betala för den service som de plogade parkeringsytorna erbjuder. Alternativet är den kaos längs vägen som ofta råder vid Lillådalen med kilometerlånga köer med parkerade bilar med skotersläp som hindrar plogningen.

Läs även: