Siljan News logo
Annons
Den nya rörbron söder om Idre är nu på plats, men vägen är fortfarande lika smal. Foto Nisse Schmidt

Riksväg 70 till Idre – viktigare än järnväg till Särna

Riksväg 70 mellan Kringelfjorden och Idre ska nu äntligen breddas, men när ett större brobyte nu genomförts så blev det en renovering som snart måste åtgärdas igen. Det då det kan bli den här delen av vägen som ska åtgärdas i ett tidigt skede.

DIAB, Destinatinsutveckling Idre, hade ett nyligen i informationsmöte i Särna för allmänheten om de planer som gäller för framtiden för idreområdet.

En av frågorna som då kom upp från Stig Olsson, var om tågplanerna till Särna.

Malung-Sälen har kommit långt med sina planer och i deras förslag till översiktsplan finns järnvägskorridorer utritade för sträckan Malungsfors-Sälen-Stöten Rörbäcksnäs. Där nämns möjligheten till att också fortsätta till Särna och Idre på den gmala banvallen, men något mer om just den sträckan finns inte med. Älvdalens kommun har också valt att stå utanfördet nybildade järnvägsbolaget Scandinavian Mountain Railway AB.

— Jag har varit i kontakt med försvaret och det svar vi fått är att försvaret bygger en järnväg till skjutfältet om det finns behov av det, förklarar Lars Ericson, som är arbetande styrelseordförande för DIAB.

— Personligen skulle jag gärna se att det blir en järnväg till Särna, men inom DIAB är vi överens om att det vi prioriterar är i första hand är att få vägen från Kringelfjorden till Idre åtgärdad.

Annons
Lars Ericson ordförande DIAB. Foto Nisse Schmidt

När det gäller den sträckan så handlar det förslag som nu ligger från majoriteten i regionen om så kallade trimningsåtgärder. Det vill säga att beloppet, 258 miljoner kronor, för vägombyggnaden reserveras, men slås ut över tre år. Då krävs ingen vägplan utan byggnationen kan inledas relativt snabbt.

— Vilken etapp som kommer först kommer då att ske efter samråd med befolkning, kommun och näringsliv. I nuläget säger vi från DIABs sida att det viktigaste är att börja närmast Idre där vägen är som besvärligast och där det också finns oskyddade trafikanter på vägen, säger Lars Ericson.

Oppositionen, med Moderaterna i spetsen, i regionen trycker på behovet av att hela vägen åtgärdas i en etapp och förordar att en vägplan tas fram och hela beloppet avsätts för att finnas med i länsplanen som ett namngivet objekt.

Hela länsplanen är nu ute på remis, men blir det trimningsåtgärder som väljs, så vill alltså DIAB att inriktningen ska bli att inleda med att förbättra delen in i Idre.

— Jag är medveten om att det kan vara enklast att inleda med att bredda delen Kringelfjorden till väg 311 och avfarten mot Fjätervålen och Tännäs, men vi bedömer i nuläget att behovet är störst på sista delen in mot Idre, säger Lars Ericson.

Annons

Samtidigt är i dagarna bytet av en rörbro strax söder om Idre nu klart. Ett omfattande arbete som kunde ha varit en del av den väntade breddningen av riksväg 70. Nu har närmare sju miljoner kronor lagts på ett stort arbete som nu till stor del får göras om när vägen nu kommer med i länsplanen, oavsett om det handlar om trimningsåtgärder eller som namngivet projekt.