
Räddningstjänsten i Idre växer – ny brandbil på plats
En ny stor röd brandbil. Det är många barn som önskar sig en sådan i julklapp. Till Räddningstjänsten i Idre har tomten redan kommit, och det med just en ny röd brandbil.
Räddningstjänsten i Idre växer för att hålla jämnt tempo med hur hela området växer.
— Vi kommer att öka styrkan i Idre så det nu blir det som vi kallar ett plus fyra året runt i Idre, säger Henric Helander, som är vd för räddningsförbundet Norra Dalarna.
Ett plus fyra innebär att när larmet går rycker en styrka med en insatsledare och fyra brandmän ut på larmet, något som krävs för rökdykning.

— I Idre har vi haft den styrkan vintertid, men nu växlar vi upp och kommer att ha den bemanningen året runt i Idre.
I Idre är nu fem nya deltidsbrandmän på väg in i organisationen, inte minst för att klara den utökade bemanningen på årsbasis. Totalt kommer styrkan i Idre nu att bli 21 personer.
Samtidigt förlorar Älvdalen tjänsten som heltidsanställd distriktschef, och även tjänsten som servicetekniker försvinner.
Därmed kommer brandstationen enbart att bemannas av deltidsbrandmän, även om en av deltidsbrandmännen får fler timmar som stationsansvarig, när både Per Pettersson och Calle Jakobsson nu lämnar sina tjänster. Det sedan Calle valt att säga upp sig.
— Det sker genom den omorganisation som vi nu genomför, förklarar Henric.
— Vi tittar på vad vi kan göra för att få verksamheten att fungera bättre, och då ser vi att vi behöver jobba med själva organisationen.
Räddningstjänsten i Älvdalen ingår i förbundet Brandkåren Norra Dalarna och kritiken från Älvdalen handlar om att mycket av verksamheten koncentreras till Mora. För Älvdalens del innebär det att två fasta tjänster på brandstationen nu försvinner.
Det finns också en oro i Älvdalen att det minskas på antalet totallarm som brandkåren i Älvdalen dras på.
— Det stämmer inte, den enhet som är närmast och kan vara snabbast på plats ska alltid dras först, säger Henrik.
— Däremot övar vi på att rycka ut med en plus fyra och inte med alla som kan dyka upp vid ett totallarm, så Älvdalen kommer att fortsätta att larmas som tidigare när det gäller större larm.
När det gäller förändringen av antalet chefer handlar det om en omorganisation av verksamheten.
— Vi har haft väldigt många chefer och ser nu över vår verksamhet och tar bort distriktscheferna som funnits i varje kommun och skapar i stället operativa enheter.

I Älvdalen kommer en av brandmännen att bli stationsansvarig och få 15–20 timmar extra i månaden.
När det gäller den tjänst som Calle Jakobsson haft som servicetekniker kommer en servicetekniker att arbeta med en bil som åker runt inom hela förbundet.
— Det är något vi lärt oss från Jämtland, som också jobbar med stora avstånd, så det blir en central tjänst. Det gäller även en mekaniker som ska kunna jobba med fel som vi kan åtgärda själva på våra fordon, säger Henric.
Totalt finns det 24 lastbilar i förbundet.
— Fordonen är gemensamma och finansieras av medlemskommunerna tillsammans efter den andel av kostnaderna som respektive kommun tar, förklarar Henric.
För Älvdalens kommun, med tre stationer och två värn, innebär det att Älvdalen får täcka en stor del av kostnaderna i förbundet – per invånare den högsta kostnaden av förbundets fem medlemskommuner.
— Vi har också klart flest utvecklade bränder i byggnader i Älvdalens kommun, och det är något som tyvärr ökar.
Den nya brandbilen som nu finns på plats i Idre är så stor att en ny port fick lov att installeras. Även brandstationen i Särna har byggts om för att ta emot en ny brandbil.
— Den är också längre än de övriga bilarna, men den är välkommen, säger Svante Månsson, som är en av insatsledarna och den som utbildades på den nya brandbilen med uppdraget att lära upp övriga brandmän i Idre hur den stora bilen fungerar.
Med den nya bilen på plats förstärks inte minst skogsbrandskapaciteten i området.
— Den är utrustad med en lastväxlare och ett stort flak som rymmer nio kubikmeter vatten, men som också har plats för en hel del annan utrustning.
På flaket finns till exempel en fyrhjuling med släp som välkomnas lite extra.
— Fyrhjulingen har tidigare varit stationerad i Mora, men den behövs verkligen här, både vid skogsbränder men också vid händelser i terrängen, säger Svante.
I Mora har fyrhjulingen ersatts av en sexhjuling.

— Vi får ha en sexhjuling på vår önskelista, men är ändå väldigt glada att vi nu har fått den här nya brandbilen med utrustning, säger Svante, innan han rullar ut den stora brandbilen för att visa upp den.
Garageportarna på Idres brandstation vittnar om hur brandbilarna blivit allt större. Den äldsta porten, som var tre meter hög, räckte när brandstationen var ny. När Idre sedan fick en ny brandbil 2015 fick den mellersta porten höjas till tre och en halv meter, och nu är porten 370 centimeter hög.
— Någon högre bil får vi inte plats med, då måste taket lyftas, ler Svante.
Kostnaden för den nya brandbilen landar på drygt 3,5 miljoner kronor.
Den nya brandbilen ersätter Idres gamla tankbil, som med ålderns rätt tjänat ut.
— Vår plan är att gå mot att ha skogsbrandsmodulerna utplacerade på samtliga stationer. Sedan krävs ju speciella insatser för att möta expansionen i Idre, säger Henric Helander.
I Idre finns också ett önskemål om ett extra flak till den nya brandbilen, men det finns helt enkelt inte plats för det vid brandstationen i Idre, som räddningstjänsten nu är på väg att växa ur.
Även Särna kommer inom kort att få en ny brandbil. Den blir dock inte helt ny, utan det är Orsas terrängbrandbil som nu flyttar norrut till Särna.
— Det är den bil vi önskat och den ersätter vår väldigt gamla och slitna tankbil, säger Pierre Hedlund, en av deltidsbrandmännen i Särna.
— Bilen är en hög brandbil med drift på sex hjul, så med den ska vi kunna ta oss fram väldigt bra, säger Pierre.
Orsa får sedan i dagarna en helt ny brandbil, liknande den i Idre.
Ytterligare ett glatt besked i Särna är att deltidsstyrkan nu förstärks med fyra nya brandmän som påbörjat utbildningen.
Även värnet i Storsätern kan se emot en förstärkning med en ny släpvagn med utrustning till den brandbil som är placerad i Storsätern. Utmaningen för Storsätern är att de saknar vatten, men får inrikta sig på att initialt rädda liv och använda pulversläckare i väntan på vatten från Idres tankbil.
Med två nya tankbilar till Särna och Idre står en ny FIP-bil (Första insatsperson-bil) högt på önskelistan för brandstationen i Älvdalen.
— Vi behövde göra prioriteringar med utökad bemanning i Idre och nya tankbilar till Idre och Särna i första hand, förklarar Henric Helander.