Siljan News logo
Annons
Infarten till Älvdalens skjutfält från norr. Arkivfoto Nisse Schmidt

Planer på ny järnväg till Älvdalens skjutfält – Försvarsmakten dementerar

Älvdalens skjutfält är ett växande skjutfält med allt större betydelse för det svenska försvaret, men också internationellt. Inte minst om Sverige blir medlem i Nato.

Skjutfältet är ett av Europas största med sina 54 000 hektar och dessutom miljöklassat. Därtill utrustat med ett lägerområde med hotell, kaserner, restaurang, verkstäder och allt som behövs.
Allt utom en järnväg till skjutfältet.
Annons
Älvdalens skjutfält vid vinterns stora brigadövning. Då användes Inlandsbanan. Arkivfoto Nisse Schmidt

Nu finns det dock planer på att få till järnväg in på skjutfältet.

Älvdalens kommun har informerats om behov och planer. Den informationen handlade om att Trafikverket ska ta fram förutsättningar för att bygga en järnväg till skjutfältet. Tidsramen som kommunen informerades om, var att ett förslag skulle finnas framme under 2023 och att en järnväg skulle vara klar 2028.

Siljan News har också fått bekräftat att det finns ett antal behov som Försvarsmakten har och som de i dialog med Trafikverket, vill gå vidare med.

Här slutar rälsen vid Mjågen idag. Foto Nisse Schmidt

När det gäller Älvdalens skjutfält så är det inte räls till lägerområdet vid Trängslet man söker. Tågen med tungt material ska kunna rulla hela vägen in på skjutfältet. Därmed skulle inte de tunga transporterna behöva ta vägen över Trängsletdammen.

In på skjutfältet finns det flera teoretiska möjligheter att nå med järnväg. Dels genom en förlängning av järnvägsspåret som i dag slutar norr om Märbäck. Det spåret skulle då förlängas upp till Rotälven och sedan passera Rotälven för att på lämpligt ställe leta sig upp på skjutfältet. Fågelvägen skulle det då handla om 25 km ny räls.

Järnvägsbanken med resterna av Sörbergets hållplats. Här skulle en eventuell järnväg till Älvdalens skjutfält kunna vika av om den skulle följa den befintliga järnvägsfastigheten från Västerdalarna. Foto Nisse Schmid

Alternativ två är att utnyttja den befintliga järnvägsbanken genom Västerdalarna. Där slutar rälsen idag i Malungsfors, men det finns en järnvägsfastighet hela vägen upp till Särna. Från den gamla hållplatsen vid Sörbeget skulle det sedan behövas bygga ny järnväg, med en bro över Österdalälven. Sammanlagt skulle det behövas 15 km ny järnväg. Samt att tio mil nedlagd järnväg skulle behöva återuppstå.

Ett tredje alternativ är att anlägga sju mil ny järnväg från Sveg via Lillhärdal för att den vägen nå skjutfältets nordöstra gräns.

Det finns säkert fler alternativ, som kanske att i ett Nato-samarbete få en förbindelse från Norge.

Annons
Järnvägen kommer till Särna år 1928. Foto Särna hembygdsförening

Planerna på en järnväg, i första hand avsedd för försvarets behov, öppnar ändå hopp om att den också kan utnyttjas för godstransporter. Besöksnäringen i Sälen och Idre skulle om Västerdalsbanan förlängs få en efterlängtad järnväg. Även om det knappast lär handla om snabba resor, så kan sovvagnståg komma att bli en framtida möjlighet.

Siljan News har varit i kontakt med både försvaret och Trafikverket och då även frågat om Inlandsbanan.

— Det stämmer att det här är något som det pratats om. Men det finns idag inget pågående arbete inom Trafikverket kring en järnvägsförbindelse till Älvdalens skjutfält, svarar Rolf Haraldsson på Trafikverket.

Försvarsmakten svarar på ett mail och skriver då: Som svar på Dina frågor, beredning har skett inom FM med utfall att det för närvarande saknas uppgifter om pågående projektering avseende förlängning av järnväg m.m. och Inlandsbanan.

Med andra ord finns det ingen pågående projektering från Försvarsmakten på en järnväg till Älvdalens skjutfält. Samtidigt finns behovet av snabba transporter med tunga fordon till det skjutfält som väntas få ett allt större behov åt Försvarsmakten.

Archer skjuter i samband med vinterns stora brigadövning på Älvdalens skjutfält. Arkivfoto Nisse Schmidt