
Oxbergs brobygge i ny fas där entreprenör upphandlas
Arbetet med en ny brolösning i Oxberg, för att separera bilväg och järnväg, pågår för fullt. Trafikverkets projekt ”Väg 1012, bro i Oxberg” påbörjades 2017 genom en väg- och järnvägsplan – för att nu vara inne i fasen med upphandling av entreprenör.
— Vi har för avsikt att skriva kontrakt med en entreprenör i oktober, säger Trafikverkets projektledare Fredrik Stål.
I november 2016 stängdes Oxbergsbron av för trafik, efter att omfattande skador upptäckts vid besiktning. En provisorisk bro har sedan dess funnits på plats. Denna bro har kombinerat väg- och järnväg, med signal och bommar när godståg behöver passera.
För åtta år sedan lade Trafikverket fram väg- och järnvägsplanen för ”Väg 1012, bro i Oxberg”. Själva projekteringen avslutades i sin tur i december 2024.
— Projekteringen är klar och projektet i sin helhet är ute på ombesörjning, säger Fredrik Stål, projektledare på Trafikverket.

Han förklarar på nytt varför detta projekt är så viktigt ur trafiksynpunkt.
— Bron är enfilig och den delas med järnvägstrafiken. Det är inget bra alls. Därför bygger vi nu en ny tvåfilig vägbro cirka 80 meter uppströms. Därmed blir det att vi flyttar all biltrafik.
Lösningen innebär att all järnvägstrafik med godståg stängs av på sträckan, när broarna konstrueras.
— Det kommer vara ett längre stopp i järnvägstrafiken när vi bygger en ny järnvägsbro.
Utmaningarna har varit flera. Till exempel har det varit svårt att bygga över Österdalälven.
— Det är alltid lite svårt att bygga över vatten, konstaterar Fredrik Stål.
Dessutom hölls tidigare en arkitekttävling, som utlystes 2020, där Trafikverket ska förhålla sig till det vinnande förslaget.
— Förslaget från arkitekttävlingen ser lite speciellt ut. Där har det funnits utmaningar i att konstruera, enligt förslaget.

Trafikverkets står för kostnaden – arbetet med väg- och järnvägsplan, projektering, upphandling av entreprenör samt själva byggnationen. Sammantaget kostar projektet över en kvarts miljard.
— Kostnaden blir ungefär 260 miljoner.
Nu sker arbetet med att hitta en entreprenör som ska ta vid. Det lär fortsatt dröja innan allmänheten skymtar arbetet med den nya bron.
Faktum är att det kommer ta ungefär fem månader att anlita entreprenören.
— Vi har för avsikt att skriva kontrakt med en entreprenör i oktober. Ett anbud kommer in i slutat av augusti. Men det kommer inte synas så mycket till en början, då det är en totalentreprenad med projektering behöver ske. Man kommer inte kunna se något på platsen förrän tidigast vårvintern 2026, säger Fredrik Stål.