
Öppet hus visade nya gymnasieprogram: ”Goda möjligheter”
I lördags var det öppet hus på Älvdalens utbildningscentrum. På plats fanns lärare, rektorer, kuratorer och annan skolpersonal – för att visa upp nya och sedan tidigare etablerade program. Bland annat introducerades nya Skogsekonomigymnasiet och besökare fick exempelvis testa att köra en simulerad skogsmaskin.
— Eleverna läser samma ämnen som de i Skog och Jakt, med samma basår i ettan. Skillnaden är år tre, säger läraren Mattias Hinders.
Hundratals ungdomar, redo för att snart sluta grundskolan, samlades på skolan i Älvdalen denna lördag. De fick titta på ett antal alternativ till vidareutbildning när gymnasiet hade öppet hus.
Nästan allt fokus ligger på skog och natur när det kommer till Älvdalens utbildningscentrum. Därför är det föga förvånande en ny skogsutbildning som startats till höstterminen 2025: Skogsekonomigymnasiet.

Läraren Mattias Hinders berättar om programmet.
— Här fördjupar man sig både som planerare och som virkesköpare. Dessa ämnen är mer av den teoretiska typen. Eleverna läser samma ämnen som de i Skog och Jakt, med samma basår i ettan. I tvåan är det mer skogsproduktion som gäller – precis som för Skog och Jakt. Skillnaden är år tre; där de läser företagsekonomi samt nivå tre inom skogsproduktion, säger läraren.
I programmet får eleverna lära sig att bli mer service-minded.
— De lär sig om service och bemötande, för att träna mot kunder. De kan också arbeta på Skogsbyrågruppen och köpa eller sälja skogsfastigheter. För de som inte är så maskinintresserade, men vill arbeta i skogen, är detta rätt program.
Ytterligare nyheter på Älvdalens utbildningscentrum kommer nästa höst (2026). Då startar nämligen Naturvårdsgymnasiets inriktning med återställning av våtmarker.
Programmet lär även ut terrängkörning och fältundersökningar – för att nämna några saker.

På plats fanns läraren Anders Sundberg. Han stod bredvid en vattenränna, en modell i vilken det gick att se hur strömmar förflyttar sig i samspel med naturen.
— Man kan med hjälp av denna se vilka effekter ett återställningsarbete skulle ge. Det är lite roligt att plocka med sakerna i rännan, för att se hur vattenflödet förändras med fler ståndplatser, säger Anders Sundberg.
Initiativet i Älvdalen kom av ett projekt mellan Länsstyrelsen i Dalarna och Havs- och vattenmyndigheten.
— Där ville man få fram fler grävmaskinister till återställningsarbeten. De hade svårt att göra av med pengar som avsatts till dessa arbeten, just eftersom det är svårt att få tag i folk. Som delaktig i projektet kollade jag på möjligheter att få in detta i skolsystemet. Därför fanns tanken på ett program med både yrkesutbildning och goda möjligheter att studera vidare.
Yrkesläraren Henrik Karlsson Holmer på Äventyrsgymnasiet var också med vid öppet hus, för att engagerat berätta om fördelarna med detta program.
— Är man intresserad av aktiviteter utomhus, en nyfikenhet, så är det här en bra grej. Vill man ha det som yrke är det en fantastiskt bra grej. Turismen är typ Sveriges största arbetsgivare. Vi jobbar med att eleverna ska vara anställningsbara och de får möjlighet att ta ett certifikat här, säger läraren.

Skidlärare, guide för kajakturer eller annat arbete på hög höjd blir möjligt genom att gå programmet (och dagens besökare kunde testa att klättra klättervägg för att testa höjdrädslan). Med andra ord ingår forsränning och scoutliknande aktiviteter.
Allt detta sker för att på ett naturligt sätt överkomma rädslan och utvecklas, samt utmana sig själv.
— Det är mycket praktiskt och dessutom högskoleförberedande. Börjar man då här så ligger tre händelserika år som framför för de som blir elever här. De får utvecklas, med mycket utanför komfortzonen. En del är redan mer bekväma än andra – och så får det vara – det viktigaste är att våga pusha sig själva.
Mycket mer fanns att se och lyssna till denna dag; såsom föreläsningar från samtliga program och rundvisning av internatet.