Siljan News logo
Annons
Ulf Jönsson på OK i Särna har beviljats ett investeringsbidrag på snabbladdare i Särna. Arkivfoto Nisse Schmidt

Nya snabbladdare placeras längs dalavägar – fyller ”vita hål”

Nu kommer nya snabbladdare efter vägarna till dalafjällen. Ytterligare nio snabbladdare placeras nu ut längs vägnätet och då mellan tätorterna.

— Ambitionen är att det ska finnas snabbladdare var tionde mil. På de största vägarna, dit Europavägarna hör, ska det finnas snabbladdare var sjätte mil, berättar Hanna Eklöv på Trafikverket.

— Det är viktigt med spridningen och tidigare har vi pekat ut platser. Nu väljer vi att erbjuda bidrag till utpekade sträckor istället för platser.

Trafikverket fick 100 miljoner i ett nytt anslag för att täcka de vita fläckarna i främst Norrland. För Dalarnas del innebär det att det kommer att kunna byggas snabbladdare längs E45 från Orsa till Sveg. På den sträckan finns det bidrag att söka för på två platser, dels mellan Emmådalen och Lillhamra och dels mellan Lillhamra och Tandsjöborg.

Annons

På väg 70 mot Idre finns det nu en möjlighet att söka för en snabbladdare mellan Älvdalen och Bunkris.

Även på E45 mellan Mora och Malung finns sträckan mellan Ryssa och Öje utpekad som stöd för en snabbladdningsstation.

Den femte platsen som idag bedöms som en vit fläck och som nu kan få en snabbladdare är E16 väster om Malung mellan Ruskåsen och Lisskogsbrändan.

För den som söker är det ett krav att det finns tillräckligt med ström för att kunna installera en  snabbladdare på 150 kW eller mer.

— Det krävs den kapaciteten för att de ska vara aktuellt att få bidraget, betonar Hanna.

För den ansökan som nu ligger ute ska ansökan vara inlämnad senast den 17 maj.

Bunkris brandtorn kan bli en av platserna där det ska kunna gå att ladda sin elbil i en snabbladdare. Arkivfoto Nisse Schmidt

Det innebär att lilla byn Bunkris är ett exempel på en plats som kan få en snabbladdare. I Bunkris finns ett fantastiskt utsiktstorn och en liten parkeringsplats intill väg 70. Det på sträckans högsta punkt mellan Mora och Idre.

— Här finns också en transformatorstation så nog är platsen bra, säger Kurt Jakobsson som är ordförande i föreningen Bunkris Brandtorn.

— Vi har en bra plats att erbjuda om det är någon som är intresserad. För själva föreningen blir det svårt att ta ansvar och söka bidraget, men är det något företag som är intresserat av att hyra plats för en laddstation så är de välkomna, säger Kurt.

I höstas skedde den senaste ansökningsomgången och då fanns Särna med som en utpekad ort.

— För Särna är det klart att det blir Särna Off Road som får investeringsbidraget.

Särna Offroad  må vara bolaget men det blir vid OK som Ulf Jönsson kommer att sätta upp snabbladdaren.

— Det blir fyra stycken laddare med kapacitet på 150 kW, berättar Ulf som nu inlett arbetet med att beställa fram ström och utrustning.

— Vis av erfarenhet så lär det nog ta ett halvår innan de är på plats och i drift, tror Ulf.

Vid OK i Särna finns idag en 50 kW laddare.

— Den har fyllt sin funktion, men nu vill ha alla ha en betydligt snabbare laddning säger Ulf, som hoppas att laddningen ska vara snabb men inte snabbare än att kunderna hinner gå in i butiken och köpa sig en fika.

Annons
Elbilsladdare i Särna som nu kompletteras med riktig snabbladdare.
Foto Nisse Schmidt

Stöd till snabbladdning

Trafikverket har gjort en översyn över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.

Det är fem sträckor som berör Dalarna: E45: Mellan Tandsjöborg och Lillhamra och mellan Emådalen och Noppikoski. Riksväg 70 Mellan Älvdalen och Bunkris, E45: Mellan Ryssa och Öje och E16 Mellan Ruskåsen och Lisskogsbrändan.