Siljan News logo
Annons
Nu rensas bandelen Blyberg-Mjågen från sly som här vid gamla lastkajerna vid Märbäck. Arkivfoto Nisse Schmidt

Nu ska tågen gå till Mjågen – Trafikverket röjer banvallen åt försvaret

Nu kommer tågen att börja rulla genom Gåsvarv igen. Trafikverket har fått i uppdrag av Försvarsmakten att rusta upp bandelen Blyberg-Mjågen.

— Vi har nu börjat rensa sly och ta bort träd på bandelen för att kunna inventera statusen på järnvägsanläggningen, förklarar Christina Hjort som är samhällsplanerare på Trafikverket.

Därefter ska bandelen göras i ordning för tågtrafik fram till Mjågen där Trafikverket fått ett uppdrag av Försvarsmakten att bygga en så kallad ändlastkaj.

Annons
Här slutar rälsen vid Mjågen idag. Arkivfoto Nisse Schmidt
Igenväxt järnväg vid Blybergsvilan som nu ska rensas. Foto Nisse Schmidt

— Försvaret har uttryckt att de önskar komma så långt det går på tåg och då blir det till Mågen vid södra infarten till Älvdalen.

Det förslag som byborna i Gåsvarv fört fram om att bygga lastkajerna efter Blybergssågen är inte aktuellt för Försvarsmakten.

De kommer inte heller att använda de gamla och övergivna lastkajerna vid Märbäck utan fortsätta förbi Märbäck fram till den stoppbock och enkla ändlastkaj som idag finns vid Mjågen, där rälsen slutar.

Arbetet med att röja upp på banvallen har redan inletts och när det jobbet är klart ska banvall, slipers och räls bedömas och sedan ska det hela anpassas så det klarar de krav som finns.

— Försvarsmakten har uttryckt önskemål om att ändlastkajen ska vara klar så snart som möjligt, förklarar Christina.

Järnvägen genom Gåsvarv förbi Märbäck fram till Mjågen är inte nedlagd och Trafikverkets styrelse har inte fattat något beslut om att järnvägen ska upphöra. Däremot har det inte varit trafik på sträckan på länge.

Nu kommer det åter att bli trafik och det med tågsätt som ska rulla genom byn fram till ändlastkajen där fordonen kan köra av genom att köra av direkt från tåget, precis som biltågen på kontinenten. Det fordon som kommer närmast ändlastkajen kör av först och följs sedan av övriga som kör från vagn till vagn för att komma av tåget. Sedan ska fordonen fortsätta ner på riksväg 70 för att fortsätta upp till Älvdalens skjutfält.

Hur logistiken med växlar ska fungera återstår att se. Det finns idag växlar vid den igenvuxen terminalen vid Märbäck, men också vid Blybergssågen.

Annons
Hans Andersson vid vårens vägmöte i Gåsvarv. Arkivfoto Nisse Schmidt

I Gåsvarv har byborna engagerat sig mot den trafiksituation som råder genom byn. Där hade man hoppats på att den nya lastkajen skulle placeras på Blybergsvilan efter sågen, men före Gåsvarv.

— Vi ska träffa kommunen under onsdagen för att diskutera trafiksituationen genom Gåsvarv. Nu får vi också lyfta den här frågan om vi åter ska få järnvägstrafik genom byn. Många blir helt inklämda mellan riksvägen och järnvägsspåret, säger Hans Andersson.

— Jag hoppas att sista ordet inte är sagt, för det handlar ju också om markägarfrågor när det gäller vägkorsningar till exempel.

— Vi är medvetna om att det bor folk längs spåret som inte haft järnvägstrafik där under många år. Men det har hela tiden varit en järnväg där och det innebär att de som bor där också ska ha varit medvetna om att trafiken kan återupptas på sträckan, säger Christina Hjort.

Att rensa banvallen från träd och sly beräknas ta tre veckor. Kostnaden för att göra i ordning järnvägssträckan som är 6000 meter från Blyberg till det tänkta läget för ändkajen i Mjågen kommer att tas av Trafikverket.

När och om trafiken på Älvdalsbanan till Mjågen åter kommer igång återstår att se. Försvarsmaktens planer på att sedan bygga järnvägen vidare hela vägen till skjutfältet kan då ske från Mjågen eller via andra sträckningar in på skjutfältet. Det är något som tidigare lyfts, men som Försvarsmakten inte vill kommentera i nuläget.

Nu är det en ändlastkaj i Mjågen som är ett önskemål och som ska stå klar så snabbt som möjligt.

Annons
Här slutar rälsen idag med en enkel ändlastkaj. Arkivfoto Nisse Schmidt