
Nu ljusnar det för Älvdalens lokstall – nytt tak räddar byggnaden
Älvdalens gamla lokstall ska räddas. Det inrasade taket ersätts nu med ett nytt tak. Norrdala bygg har fått uppdraget av kommunens fastighetsbolag, Nodaf att byta tak och se till att lokstallet blir tätt.
När kommunen köpte fastigheten för tre år sedan var den i förfall. Tanken var efter den första besiktningen att riva lokstallet och skapa en grönyta på platsen. Utan bidrag skulle det bli för dyrt att återställa den gamla kulturbyggnaden. Den är märkt med ett litet ”q”. Det innebär att byggnaden är särskilt kulturhistoriskt värdefull och inte får förvanskas. För lokstallet finns ett äldre rivningstillstånd, men ska det renoveras får det inte förändras.
I våras genomfördes en noggrann besiktning av fastigheten och budskapet blev då att den mycket väl gick att rädda, men förfallet måste omgående stoppas. Med byggställningar och presenningar skulle fastigheten kunna räddas tillfälligt. En ny presenning ersatte tillfälligt de gamla och under hösten upphandlade Norrdala jobbet att ersätta det inrasade taket med ett helt nytt och inte någon provisorisk lösning.

— Bytet av tak gör vi med våra egna medel. Sedan ska vi försök få bidrag för att renovera hela byggnaden, säger Thomas Kjellsson, som är vd för Nodaf.
Budgeten för att ge lokstallet ett nytt ta är två miljoner kronor och med ett nytt tak på plats så finns det nu tid för att finna en långsiktig lösning för lokstallet.
— I jobbet ingår lite mer än enbart taket, vi ska nu få ett tätt hus, säger Thomas Kjellsson.
— Det här är ett väldigt annorlunda jobb vi nu inlett. Dels är det en kulturbyggnad med krav på vad vi får göra, säger Pontus Johansson som är vd för Norrdala Bygg.
— Man framförallt handlar det om att jobbet måste ske från byggnadsställningar och skylift. Normalt skulle vi vara på taket när vi gör jobbet, men av säkerhetsskäl kan vi inte vara på det gamla taket.
För Norrdala Bygg var det ett riktigt skitjobb till en början. Lokstallet var under många år ett tillhåll för duvor och fågelskit och döda duvor fyllde golvet.

— Det var ett rejält saneringsjobb till en början, men nu är det jobb där våra snickare får använda sin yrkeskunskap, säger Pontus.
Bland allt skräp som sanerats bort, så har också den stora tanken som antagligen användes för att fylla vatten i ångloken för 120 år sedan lyftes ut. Ångloksepoken är nu över.
Hur lång tid jobbet kommer att ta är skrivet i stjärnorna.
— Det beror på vad vi finner när vi river, men att att vi inte kan jobba från det gamla taket fördubblar den tid vi behöver för takbytet, säger Pontus.
Vad som nu ska ske med lokstallet är oklart.
Med ett nytt tak och ett tätt hus handlar det om att försöka finna bidrag för att renovera kulturbyggnaden.
Tidigare har bland annat Älvdalens församling visat intresse för att hyra lokalen för deras maskinpark, inte minst med närheten till kyrkogården.
När det gäller det nu pågående takbytet så finns det ett stort intresse från allmänheten.
— Det är roligt att många är intresserade, men samtidigt är det en arbetsplats med en hel del risker för att delar kan falla från taket. Vi själva kan ju bara jobba från byggnadsställningarna, betonar Pontus Johansson.
Nodafs insats och Norrdalas hantverk håller nu på att rädda det gamla lokstallet.
Exakt när det gamla lokstallet byggdes är oklart men stationshuset byggdes 1898 och två år senare invigdes Älvdalsbanan. Stationshuset ritades av Ferdinand Boberg, som också ska ha ritat lokstallet.
Ferdinand Boberg var född i Falun och framförallt verksam från 1880 fram till 1910-talet. Som arkitekt står han bakom byggnader som regeringskansliet Rosenbad, NK-huset, Prins Eugens Waldemar udde, Centralposten Malmö och en rad andra byggnader som förklarats som byggnadsminnen.
