
Nog med olyckor med A-traktorer
Än så länge har inte räddningstjänsten i Älvdalen behövt ta hand om en allvarlig olycka där en A-traktor är inblandad. Men med alltfler A-traktorer och många som uppenbart går för fort så ökar också riksen att ”Tussa” och hennes kollegor på räddningstjänsten ska få rycka ut på en sådan olycka.
— Det har skett flera svåra olyckor den senaste tiden och även om vi varit förskonade i Älvdalen så ser jag en stor risk för att det kan drabba även oss, säger Theréce ”Tussa” Göran.
Älvdalen är en ort med många A-traktorer och många motorintresserade ungdomar.

— Jag vet ju att många är skötsamma, men jag är inte ensam om att ha blivit omkörd och frånåkt av en A-traktor i Älvdalen, säger ”Tussa”.
— Föräldrar borde samtala mer med sina ungdomar om vad det innebär att köra en trimmad A-traktor. Inte enbart om de straff som kan vänta utan också de risker som det innebär att köra ett fordon i hastigheten man saknar utbildning för.
— Alla borde vara rädd om sina barn och inte låta dem köra eller åka i trimmade A-traktorer.
En A-traktor eller EPA ska vara konstruerade så att den inte går att köra fortare än 30 km/tim.
Mikael Persson har ett företag som bygger om bilar till A-traktorer och ser till att de inte går att manipulera.
— Här i Älvdalen är det tyvärr få som vill köpa en A-traktor som vi byggt om. Istället väljer man hellre äldre volvobilar som redan är manipulerade eller väldigt lätta att göra det.
— Som jag ser det så är det en skandal att så många föräldrar inte bryr sig eller har koll på deras barns bilar.
Micke berättar om en händelse när en traktor mättes upp som körde 120 km/tim genom byn. Senare stoppades den av polisen som bara pratade med föraren utan att ta in bilen för en ordentlig kontroll, suckar Micke.
— Den händelsen lades sedan ut på nätet där det skröts om hur lätt det var att lura polisen.

Det Micke ser som ett stort problem är att sådana historier sprider sig, att risken för att ”åka dit” är liten.
— Jag vill påstå att de flesta av alla äldre A-traktorer i byn är manipulerade. Kommer polisen vet alla snabbt om det och i bilen för det bara att rycka en kabel i tändningen och plötsligt blir det en A-traktor.
— En orsak är Transportstyrelsens förändrade krav på hur hastigheten ska begränsas i en A-traktor med elektronisk fartreglering. Lösningen som valdes gör det enkelt för dem som vill fuska.
Att sedan andra regler införts som kräver bälte och begränsar antalet personer i en A-traktor, bör ha bidragit till att under fjolåret skadades färre personer i olyckor med A-traktorer trots att antalet blev fler.
— Nu ska man införa en ny fordonsklass med begränsningar, men samtidigt kommer A-traktorerna att bli kvar. De som inte klarar de nya utbildningskraven för den klassen, kan fortsätta med den alldeles förr enkla utbildningen för att få köra A-traktor.
Det handlar idag om en utbildning för AM-körkort som enbart bygger på teori. Då får man även köra en så kallad mopedbil som får gå i 45 km/tim.
Mikael Persson är besviken på de föräldrar som idag accepterar att deras barn tillåts köpa och köra trimmade A-traktorer.
— Ofta har de sprayade fönster och manipulerat utrymmet bakom förarsätet så fler än en passagerare kan åka med, utöver att de också är trimmade.
— De vågar göra det, då risken att bli stoppad är så liten i Älvdalen.
En A-traktor utan fjädring som går i 180 km/tim kan vara en dödsfälla. En sådan som ”Tussa” och räddningstjänsten vill slippa bli larmade till.
En trimmad A-traktorn är då en bil som innebär att chauffören risker att inte bara att dömas för olovlig körning och får vänta på lämplighetsintyg.
Därtill gäller inte försäkringar vid en olycka och även en förälder kan i vissa fall straffas för tillåtande av olovlig körning, något som kan innebära indraget körkort även för en förälder.