
Kulturskatten lokstallet i Älvdalen – rivas eller räddas
I ett par år har kommunen varit ägare till det gamla och dessvärre förfallna lokstallet intill Älvdalens kyrka. I vintras rasade taket på den västra lokhallen in och sedan tidigare har taket på den östra delen av byggnaden rasat in. De presenningar som täckt taket har inte hjälp och frostsprängningar skadar nu i rask takt den gamla tegelbyggnaden. Inne i lokstallet har putsen på tegelväggarna släppt på stora ytor.
När kommunen köpte tillbaka lokstallet så var det för att försöka rädda byggnaden, men ganska snart stod det klart att det skulle bli ett kostsamt uppdrag. Därför hotades lokstallet av rivning.
Nu har det kommunala fastighetsbolaget Nodaf gjort en hy genomgång av fastigheten och på måndagen var arkitekt Lars Johansson och byggkonsult Elzbieta Lukaszewska på plats för att studera lokstallet och dess status.

— Byggnaden går att rädda, men att söka medel kan komma att ta tid och som byggnaden nu står finns inte den tiden, säger Lars Johansson.
— Går det att få upp ställningar och täcka byggnaden så köper vi tid att hinna jobba fram eventuella bidrag och olika stöd.
Både Lars och Elzbieta såg möjligheter för den gamla byggnaden, men det krävs också omfattande insatser för att rädda den.
Taket måste bytas. En kunnig murare har ett omfattande jobb att rädda själva tegelväggarna, som är ett konstverk i sig.

— Tegelstenarna har sprängts loss och i vinter har ytterligare en del av taket rasat in. Den här vintern har förfallet tilltaget, konstaterar Thomas Kjellsson som är VD för Nodaf och som står som ägare av Lokstallet, men också med fallet att genomföra en kostsam renovering eller även en kostsam rivning.
Inne i de mörka lokstallet är ljusinsläppet främst det inrasade taket. Lokstallet är inte öde, duvor har flyttat in och uppenbart levt sina liv där, för golvet är täckt av rester av döda duvor.
— Det gäller att till snabbt inleda en diskussion med länsantikvarien för att se om det finns någon möjlighet att få hjälp med att täcka in byggnaden, säger Lars.
— Jag var förbi lokstallet i Särna och det är i ett betydligt bättre skick, men så har det också varit i privat drift med verksamhet under många år. Här har det uppenbarligen mest fått stå och förfalla.
Stationshuset i Älvdalen ritades av Ferdinand Boberg. Det byggdes 1898 och lokstallet lär också ha ritats av Boberg och bär ha byggts till järnvägens invigning 1900.
Byggnaden är märkt med litet q. Det innebär att byggnaden är särskilt kulturhistoriskt värdefull och inte får förvanskas. För lokstallet finns ett äldre rivningstillstånd, men ska det renoveras får det inte förändras.
Tidigare har Älvdalens kommunen vänt sig till Länsstyrelsen och av Anna Jansen Svärd, antikvarie på enheten för kulturmiljö och samhällsplanering på länsstyrelsen. fick kommunen följande svar: ”Denna byggnad bör i största möjliga mån bevaras då den utgör en viktig del av Älvdalens kulturhistoria, då järnvägen kom till Älvdalen. Den är dessutom mycket karaktäristisk för järnvägsbyggnader, typisk för sin tid och ritad av en av Sveriges främsta arkitekter, Ferdinand Boberg”.
När det svaret skrevs 2021 var Lokstallet fortfarande i privat ägo, ett tillsynsärende hade då inletts mot fastighetsägaren. 2023 köptes fastigheten av Nodaf och nu pågar arbetet med att se vad som kan göras med byggnaden.

I samband med köpet hade Nodaf uppfattningen att kostanden att renovera var alldeles för hög utan stora bidrag. Att riva och få en fin tomt var ett alternativ.
När Siljan News skrev om planerna tog det fart och flera ville se över möjligheten att rädda fastigheten. Både Älvdalens församling och River Valley Racing med Micke Persson var två av flera som visade intresse.
— Visst vore det bra , men frågan är om det är medvetna om regelverket när det gäller kulturvärdet och de kostnader som en renovering krävs er, säger Thomas.
— Personligen hoppas jag att vi nu kan få stopp på förfallet och tid att jobba för att se om det går att finna ene långsiktig finansiering av Lokstallet, annars är risken stor att det blir en rivning.Sedan är det oklart om vi får rivningstillstånd, funderar Thomas.
— Det vore ju lite ironiskt om den skulle rivas när nu järnvägsplanerna åter börjat diskuteras i området, konstaterar Lars Johansson.





