Siljan News logo
Annons
Zoltan Schnierer, Stockholm, Birgitta Muhr, Stockholm och Kerstin Dahl Norén, Borås, vid Zoltans ”vätte”. Foto Nisse Schmidt

Konstnärstrio fick jobba med porfyr i Älvdalen: ”Vi känner att vi är på klassisk porfyrmark”

Porfyrens dag som var en del av Älvdalens bygdevecka samlade många intresserade, men de allra mest intresserade var tre konstnärer som bjudits in som stenstipendiater till att arbeta med porfyr i Älvdalen under en vecka.

Trion Zoltan Schnierer, Stockholm, Birgitta Muhr, Stockholm och Kerstin Dahl Norén, Borås var de tre av betydligt fler intresserade som erbjöds att under en vecka få bo och arbeta med porfyr i Älvdalen.

— Vi känner verkligen att vi är på klassisk porfyrmark, säger Zoltan, i en kort paus med att såga, slipa och behandla olika porfyrstenar.

Materialet fanns på gårdsplanen vid Frost Lennarts bostad intill Nya Porfyrverket. Ättlingarna Maria och Göran har generöst delat med sig av gamla porfyrblock och upplåtit den gamla bostaden till konstnärstrion.

— Det är är helt fantastiskt att få jobba med porfyren just på den här platsen, säger Birgitta.

— Vi bor ju också på det allra bästa tänkbara boendet med den mest fantastiska frukosten, säger Birgitta Muhr från Stockholm. Det om boendet som trion bjuds på hemma hos Tine Björs och Lennart Mattsson på vandrarhemmet Tre Björnar.

Tre Björnar kan motivera resan till Älvdalen  för var och en som följer att bo där, men den här gången må Tine och Lennart ursäkta. Det är en av världens hårdaste stenar som är orsaken till besöket.

Annons

Porfyren i Dalarna är en vulkanisk bergart flera miljarder år gammal. Stenen är väldigt hård. Inte som diamant, men väl som stål.

Det är block av porfyr, men också granit som nu bearbetas för att bli konstverk av de tre konstnärerna på besök i Älvdalen.

För två av dem var det första upplevelsen av den hårda och sprickkänsliga stenen.

— Jag kom i kontakt med porfyr för många år sedan, så jag har jobbat lite grand med porfyr, säger Zoltan.

Bakgrunden till att de tre bjudits till Älvdalen är att föreningen ”Sten i Älvdalen” som är en ideell förening som bland annat jobbar för att göra det möjligt för konstnärer att på plats i Älvdalen få jobba med porfyr och andra stenar.

— Vi sökte pengar pengar från regionen från det som kallas ”Bild och form”. Sedan tog det bara några dagar så hade vi beviljats 50 000 kronor, berättar Hans Rosdahl i föreningen.

Det innebar att föreningen kunde bjuda tre konstnärer till Älvdalen med mat och husrum men framförallt möjligheten att få arbeta med porfyr.

— Vi gick ut med en ansökan via skulptörförbundet och fick sex-sju ansökningar, så vi kunde välja ut den här trion, fortsätter Hans.

Annons
Kerstin Dahl Norén, Borås. Foto Nisse Schmidt

— Utöver långa arbetsdagar med porfyrblocken har vi också blivit guidade både till det gamla porfyrbrottet i Blyberg av Bengt Welin och inte minst på Nya Porfyrverket där Torbjörn Zackrisson visade den fantastiska verkstaden, säger Kerstin.

I tre avdelningar har konstnärerna nu fått jobba med porfyr och för Zoltan handlar det om att förvandla ett stort porfyrblock till konst.

— Stenen fick jag av Maria och det ska bli en vätte som man använder vid andjakt, berättar Zoltan, men det blir en vätte som inte lär fungera då den tunga stenen knappast kommer att flyta.

Trion är överens om det unika med porfyren och hantverket runt att forma de hårda stenblocken till vacker konst.

— Med den koppling som kungahuset har till Älvdalen genom prinsessan Sofia och Carl Philips designintresse borde det gå att få prinsparet intresserade,. Inte minst med tanke på tidigare kungars engagemang för porfyr, funderar Birgitta Muhr.

Annons
Birgitta Muhr, Stockholm med en porfyrsten som ska putsas till vacker konst. På backen även ett granitblock som Birgitta tagit sig an. Foto Nisse Schmidt