Siljan News logo
Annons
Anders Persson från Älvdalen rattar den enorma husbilen som lämnar Ider Fjäll. Foto Nisse Schmidt

Jättetransporter när Idre Fjälls äldsta timmerhus flyttas

1967 timrades de första små stugorna på Idre Fjäll till det som kom att bli Stugby 1, idag Gammelbyn. De låg på ett band från nuvarande sporthallen bort till där Pernilla Wiberg Hotel idag står. Men nu har flera av stugorna tjänat ut och kommer ersättas av större byggnader med betydligt fler bäddar. De gamla timmerhusen sprids nu ut över Älvdalens kommun med hjälp av speciella vägtransporter.

Annons

Bland husen som en gång byggdes av lokala timmermän var det två hus som tidigt var utrustade med telefon. Det var husen som dåvarande statsminister Olof Palme och socialdemokraternas partisekreterare Sten Andersson använde vid deras återkommande besök på Idre Fjäll.

— Jag minns hur vi ringde televerket för att få telefonerna inkopplade inför varje påsk när Palme skulle komma. Televerket svarade då att det skulle ta tre månader, men när de förstod att det var statsministern som behövde telefonen gick det alltid att ordna, berättar Ingemar Axelsson, som var vd för Idre Fjäll när anläggningen växte fram.

— Just de timmerhusen byggdes av lokala timmermän, minns Ingemar och påpekar att det var i hus 23 eller 24 som Palme bodde.

När Pernilla Wiberg Hotel byggdes flyttades några av husen. Däribland det som Palme brukade bo i när han firade påsken på Idre Fjäll.

— Sten Andersson brukade fira sportlovet här och han bodde i ett hus i stugby två, berättar Ingemar vidare.

— Natten när Palme sköts så landade en stor helikopter på en damm i södra området och hämtade då upp Sten Andersson som då var här på sportlov.

Annons
Bropassage
Foto Peter Ramsell

Nu är det dags för en ny flytt av husen i Gammelbyn. Den här gången bort från området och en ny framtid hos köpare på olika platser i Älvdalens kommun. Totalt handlar det om 11 hus som ska flyttas.

Stiftelsen Idre Fjäll har valt att sälja de små husen, trots att det var hus som hyrdes ut väldigt bra och som ägdes av stiftelsen.

Istället för små hus med plats för sex bäddar kommer sex nya tvåvåningshus med totalt 284 bäddar att byggas.

— Markarbetena drar igång i nästa vecka och efter vintern ska byggnationen ta fart. Målsättningen är att husen ska stå klara till nästa vintersäsong, säger Idre Fjälls vd Christer Svärd.

Det blir ett bolag, Södra Muren, som bygger de nya husen, sedan hyr Idre Fjäll tillbaka dem.

— Det innebär att vi kommer att hyra ut dem och då blir det inga kalla bäddar, säger Christer.

Därför har stora breda transporter de senaste dagarna rullat ut på vägen ner till Idre och vidare åt både söder och väster med de sålda timmerstugorna.

Husen är så breda att de tar upp hela vägbanan och om någon tvivlat på väg 70:s bredd tidigare så stod det mer eller mindre klart hur smal vägen är när kolonnen med hus rullade mot Särna under torsdagen.

Husflytt med Peter Ramsell och Timmy Eriksson som transportledare. Foto Nisse Schmidt

Timmy Eriksson från Sollerön är den som var ansvarig för hela transporten.

— Jag har Peter Ramsell från Orsa som hjälper mig, vi är vägtransportledare, berättar Timmy.

Det handlar om att planera transporten och kontrollera att det tunga och breda ekipaget kan ta sig fram och klara av att passera broar och samhällen.

Under torsdagen rullade först en kolonn med tre stora lastbilar med trailers med ett hus på varje från Idre Fjäll ner till Idre by på väg mot Östersjön norr om Särna.

— Vi kunde inte passera över bron över Särnasjöns södra del, utan vi var tvungna att köra på skogsvägen norr om älven till Nordomsjön, berättar Timmy.

Där fanns det några passager som var så smala att delar av huset fick sågas bort för att klara broräcket.

På smala väg 70 fick all annan trafik vackert vänta tills det stora konvojen med fordon passerat.

— Det blev rejäla köer och vi stoppade trafiken vid avfarten på väg 311 mot Fjätervålen. Där fanns det utrymme som behövdes för att kunna mötas.

En väntan på cirka en halvtimme blev det för de som fick vänta som längst.

En bilist hade väldigt bråttom, han hade golftid så han valde att köra runt genom att ta väg 311 och sedan vika av mot Grängesåsvallen och den vägen ner till Idre och golftiden.

— Vi har polismans befogenhet att dirigera trafiken när vi kommer och hela transporten har noggranna tillstånd för vilka tider vi får blockera vägen , berättar Timmy.

— Men vi försöker göra så mycket som möjligt på kvälls- och nattid.

Annons
Martin Spånberg sågar av ytterligare en utstickande stock för att transporten ska kunna passera smala broar och inte komma i vägen för vägskyltar eller annat på vägkanten. Foto Nisse Schmidt

Torsdagskvällens sista hus skulle västerut till Fulusjöarna där särnbördige Martin Spånberg har skogsmark och nu säljer fritidshustomter. Det första huset på det området blev hus 17 från Stugby ett på Idre Fjäll.

— Vi har köpt dem i befintligt skick och det är ett fint hus med all inredning på plats, berättar Martin.

I köksskåpen stod all porslin på plats.

— Jag har tejpat skåpluckorna så porslinet inte ska ramla ut.

Att tejpa luckorna var det lilla jobbet. Det stora jobbet var att åla sig in genom det lilla hålet i grunden, in under stugan och bila loss avloppsröret i betong.

— Det var så trångt att jag fick ta av mig skjortan och bara ha en t-shirt och sedan på det lilla utrymmet bila loss betongröret. Det jag var mest orolig för var om det skulle komma någon råtta upp ur avloppsröret, men det gjorde det aldrig, ler Martin.

Stuga 17 i Gammelbyn lyfts ner på Anders Perssons trailer. Foto Nisse Schmidt

Det medan han ser Kjell Glädje från Festins tillsammans med kranföraren från Dalakranar med säker hand lyfta huset till Anders Perssons stora trailer.

— Ett nyckelfärdigt hus, konstaterade Anders för i ytterdörren satt nyckeln till huset kvar.

Att det lyftes med varsam hand visade den dalahäst som stod i ett av fönstren genom att stå kvar på sina träben den första delen av resan.

För Anders blev det ett par dagars arbete i hemmakommunen innan nästa resa med tunga transporter ska rulla vidare.

— Vi har två bilar och kör mycket skogsmaskiner och anläggningsmaskiner. Själv kör jag en hel del nya grävmaskiner och ska nu närmast till Spanien med en maskin, säger Anders.

Så 18 ton var inget problem, men bredden, över 6,70 en utmaning.

För att kunna transporteras hade Martin redan innan kapat bort altanen och entrén men fick nu också ta bort en utskjutande timmerdel.

— Det får sättas på plats när vi fått huset på dess nya grund som precis är klar.

När allt är färdigt ska ett dussintal timmerhus från stugby ett ha sålts och flyttats. Priset för ett färdigt hus med inredning var 100 000 kronor. Men lägg till det en ganska hög nota för transporten.

— Till en början ska jag inte koppla in det på något vatten och avlopp så jag ser det är som ett bra hus. Färdigt att bruka, till ett väldigt bra pris, säger Martin.

Det innan dagens fjärde hus rullade iväg från Idre Fjäll.