Siljan News logo
Annons
Politikerbesök på Idre Fjälls topp med fr.v: Thomas Morell, SD och vice ordförande i Trafikutskotte, Frida Torsein, verksamhetsansvarig för DIAB, Torbjörn Wallin ordförande Idre Himmelfjäll, Kenneth Upphagen SD Älvdalen, Mikael Santoft, ordförande Stiftelsen Idre Fjäll, Roger Eriksson, SD Älvdalen, Rasmus Giertz, SD och ersättare i trafikutskottet, Lars Ericsson, ordförande DIAB, Tobias Andersson, SD och ordförande näringsutskottet, Kent Ekeroth, SD oppositionsråd Region Dalarna, Kristian Koiivumäki, kommundirektör Älvdalen och Anders Doverskog, ordförande Grövelsjöns Turistförening. Foto Nisse Schmidt

Idres fjällanläggningarna visar upp sig för politiker — SD först ut

Riksväg 70 måste byggas och behovet av kompetens måste säkras. Det var två av frågorna som representanter från Destinationsutveckling Idre AB (DIAB) framförde till den första gruppen politiker och beslutsfattare som under sommaren och hösten bjudits in till Idre.

I höstas besökte näringslivet i Idreområdet Stockholm, dit både politiker och tjänstemän bjudits in.

– Det här är en direkt fortsättning på Idredagen i Stockholm, säger Frida Torsein, verksamhetsansvarig för DIAB, som ordnade dagen i Stockholm och nu fortsätter arbetet med fyra inplanerade partibesök i Idre.

– Vi har bjudit in representanter från den lokala nivån och från regionen, liksom från riksdagen. Senare i sommar kommer representanter från Socialdemokraterna och Moderaterna. Sedan jobbar vi på att få till ett passande datum för Centerpartiet senare i höst.

Först ut att besöka Idre blev därför en grupp från Sverigedemokraterna (SD).

Det innebar att riksdagsledamoten Tobias Andersson, som är näringsutskottets ordförande, fanns på plats i Idre tillsammans med Thomas Morell, vice ordförande i trafikutskottet, och Rasmus Giertz, ersättare i samma utskott.

Från regionen deltog Kent Ekeroth, som är oppositionsråd, och från kommunen fanns Kenneth Upphagen och Roger Eriksson på plats.

För gruppen blev det ett besök på Idre Himmelfjäll och på Idre Fjäll, där anläggningarna presenterades för politikerna.

Idre Fjälls ordförande Mikael Santoft gav också en inblick i den ansträngda ekonomiska situationen när det gäller likviditeten, som Idre Fjäll befunnit sig i sedan ett par år tillbaka, med höga räntor och tuffa amorteringskrav.

Men framför allt kom besöket att fokusera på vägen till Idre – en fråga som politikerna i södra Dalarna har förhalat i flera år.

Annons
Dalatrafik med bussar som idag körs av Erikssons busstrafik i Älvdalen. Arkivfoto Nisse Schmidt

– Vi finns i ett område där turistnäringen är den helt dominerande näringen, och det är en näring som helt bygger på att besökare kan ta sig hit, betonade Santoft.

Med de utmaningar som vägen till Idre innebär – framför allt de avslutande två milen från Kringelfjorden – blev det en självklar fråga att lyfta, särskilt då både Thomas Morell och Rasmus Giertz sitter i trafikutskottet.

– En utmaning för oss är att trafiken hit kommer framför allt söderifrån. Då blir vår sträcka in till Idre den nordligaste, och det gäller att få de övriga kommunerna i regionen att ha förståelse för det, betonade Mikael Santoft.

– Därför är det viktigaste att vi i Idre nu fokuserar på vägen och inte också engagerar oss i flygplatsen i Sälen eller järnvägsplaner. Det är riksväg 70 från Kringelfjorden till Idre som vi måste vara eniga om – i Idre, men också i Älvdalens kommun, fortsatte Santoft.

Thomas Morell lyfte fram vikten av infrastruktur och betonade att budgeten för det kommande året redan är fastställd.

– Vi går nu in i ett arbete med vad som ska ligga i planerna framöver. Nu är det fastlagt för den här budgeten, men det kommer nya budgetar.

– Sedan är det så att det är KD som sitter på ministerposten, men den avser vi att byta ut.

– Utan infrastruktur fungerar inget annat. Det är basen för allt, och det ska fungera i hela landet, säger Thomas Morell.

Kompetensfrågan är också en utmaning. För ett turistområde som fjällvärlden är bristen på kockar ett tydligt exempel.

Annons
Lars Ericson ordförande i DIAB tillsammans med Torbjörn Wallin, Himmelfjälls ordförande vid ett tidigare möte med tjänstemän och politiker. Foto Nisse Schmidt

Torbjörn Wallin, Idre Himmelfjälls ordförande, lyfte en annan utmaning: den växande byråkratin med nya regelverk.

– För sju år sedan krävdes en viss mängd handlingar för en miljöprövning som en vattendom. Nu handlar det om enorma mängder handlingar som krävs.

– Vi behöver ha konsulter som utreder konsulter för att klara av all byråkrati. Fortsätter det så här i ytterligare sju år, då går det inte längre att göra investeringar i det här området.

Torbjörn lyfte sedan ytterligare en utmaning för Idreområdet:

– Strömmen räcker inte till om det skulle bli en riktigt kall dag med fullbelagda stugor. Då kan det bli så att snökanoner inte kan köras när de som bäst behövs.

– Det här är något som Ellevio arbetar med, och 2022 tog de fram en lösning med en ny ledning, men än har de inte fått igenom den miljöprövning som krävs, säger Torbjörn.

SD:s representanter lyssnade och kom med inspel.

Det är många frågor vi ska ta med oss tillbaka, konstaterade Tobias Andersson.

– Vi har redan genomfört ett antal förenklingar för turistnäringen, som att ta bort kravet på danstillstånd, och vi jobbar nu på nya regler för serveringstillstånd. Det måste gå att få ta sig en öl utan att det samtidigt ska finnas en restaurang.

Men en bredare väg de sista två milen in till Idre är det som står överst på turistnäringens agenda – och alla som trafikerar den smala vägsträckan är överens om det.

– Då handlar det inte minst om att alla i kommunen måste vara eniga i kravet att riksvägen är det som ska prioriteras, säger Mikael Santoft.