
Ny nedfart med gondol på Idre Fjäll kan vara klar till vintern 2022
På onsdagsförmiddagen lanserade Idre Fjäll planerna som ska utveckla den redan stora skidanläggning med början redan i år.
Totalt rymmer utvecklingsprogrammet investeringar på 7,7 miljarder kronor med början av etapp ett redan i år.
— Det handlar framförallt om fokusering på vår basverksamhet som är skidåkning och sommarsäsongen med cykling och aktiviteter, säger Idre Fjälls VD Andreas Starenhed.
Det innebär att den redan stora skidåkningen på Idre Fjäll nu växer med flera nya skidområden. En del handlar om gröna nedfarter, som framförallt har uppgiften att binda samman nya stugområden med övriga skidåkningen.

Ett undantag blir däremot satsningen på Syd, som också ligger i den första etappen.
Syd är idag en backe i förlängningen på Västbrantern. Backen slutar med en trång skidtunnel under vägen för att vid Skicenter syd ansluta till Dalarnas längsta.
Det som nu förhoppningsvis ska bli verklighet inom kort öppnar för en lång och riktigt bra backe med 310 meters fallhöjd.
— Vi kommer då att ta bort dagens knapplift i Syd så vi kan använda hela backens bredd. Skidtunneln tas bort och ersätts av en skidbro över vägen och så fortsätter backen, som korsar Dalarnas längsta, hela vägen ner på gamla längdspåret till myrområdet nedanför fjället, berättar Andreas.

Där nere väntar då en helt ny lift, gondol eller telemix som lyfter skidåkare på vintern och cyklister och vandrare på sommaren. Telemix innebär en expressslift med en kombination av gondolbubblor med traditionella stolar. Liknande liftar finns för närvarande i Åre och Hemavan.
— För egen del tror jag numera mer på en telemix än en renodlad gondol, funderar Andreas.
Den tänkta liften kommer att få en vinkel på toppen av Västbranten.
— Den kommer att bli så att vi kan enbart köra den nedre delen vid behov. Då blir inte liften så väderkänslig, säger Andreas.
— Sedan kommer det att gå att nå Västbacken redan från mellanstationen.
Den nya nedfarten inleds med Västbranten, en svart och ganska brant nedfart.
— Vi ska minska lutningen genom att ta massor från toppen av branten och flytta ner i den kompression som finns i dag. Då blir det en röd nedfart istället för svart, förklarar Andreas.

Nyligen godkände kommunen detaljplanen för två områden med en utbyggd camping och 75 nya tomter.
— Vi har redan en kölista på 300 intresserade för de 75 tomterna. Kommer vi igång med försäljningen i sommar så får vi ett kassaflöde som gör att vi kan lägga en beställning redan i år med leverans av liften till vintern 2022.
Totalt handlar just den investeringen om 175 miljoner kronor för en ny förlängd nedfart med vägbro, snösystem, markberedning, belysning samt en ny lift.
I etapp ett ligger också en helt ny infartsväg till Idre Fjäll som kommer att ge nedanför dagens anläggning.
— Den gamla vägen blir kvar, men den nya kommer att passera nedanför de nya områdena och förbi dagens Västsexa och den nya gondolliften, bort mot de områden som ligger i senare etapper, säger Andreas.
Vid den nya gondolliftens dalstation kommer det då att skapas ett välkomstcenter med parkeringsplatser för dagturister.
Mycket i den enorma satsningen som med hjälp av olika privata satsningar beräknas vara värd 7,7 miljarder, kommer att dra igång redan nu. Dit hör de nya tomtområdena som nu öppnas och som ger det nödvändiga kassaflödet för att komma igång.
I etapp ett finns också ett nytt hotell som ska placeras på gamla husvagnscampingen.

— Får vi bra fart på tomtförsäljningen kan det bli så att vi bygger i egen regi, just nu är det en ganska tuff tid för många hotellkoncerner men vi är också öppna för att en extern part bygger hotellet. Våran kärnverksamhet är trots allt skidåkning och olika aktiviteter, säger Andreas Starenhed.
På grannfjället växer Idre Himmelfjäll. Vad händer då med planerna på en ihopkoppling?
— Det är ett projekt som vi inte äger ensamma, men det fortsätter och hindras inte av de satsningar som vi nu drar igång, säger Andreas Starenhed.
— När det gäller ihopkopplingen med Himmelfjäll finns dels en gondollift från topp till topp som en lösning. En annan lösning är en utveckling av de ursprungliga planerna med en liftförbindelse från dalstationen vid dagens Västsexa till Himmelfjälls topp.
Snön ligger fortsatt djup på Idre Fjäll och längdåkare åker skidor i spåren. Samtidigt har redan arbetet för sommarsäsongen och nästa vinter redan dragit igång.

— Vi lägger 35 miljoner kronor redan i sommar på att renovera 35 lägenheter i centrumbyn, vi byter utomhusbassängen och vi investerare en miljon på golfbanan med nya bunkrar, berättar Andreas, om satsningar som redan dragit igång.
Förra sommaren var polen stängd, men förhoppningen är att sommarbesökarna ska mötas av en ny och öppen utomhusbassäng i sommar.
— Vi kan summera en vinter med väldigt bra bokningar vad gäller stugor, men vi har tappat en hel del på försäljningen av liftkort. Det då vi totalt har haft färre besökare än en normal vinter, säger Andreas Starenhed.
Kommer nu försäljning av tomter snabbt i gång, då tar de nya stora satsningarna på Idre Fjäll snabbt fart.
Om 16 år är beräkningen att 7,7 miljarder kronor ska ha investerats på Idre Fjäll, det med ”Idre Fjäll 2037 – en framtid närmare naturen” som blivit namnet på den stora satsningen.
De planerade satsningarna beräknas också skapa flera hundra nya arbetstillfällen.