Siljan News logo
Annons
Polis Lena Nilsson på vägen som inte är huvudled. Foto Nisse Schmidt

Huvudled upphör – huvudlöst beslut

En av Idres mest trafikerade vägar är väg 1063 från Idre by förbi Idre Himmelfjäll och Idre Fjäll upp till Nipfjället. En väg som inte är huvudled utan där högerregeln gäller, även om alla utgår från motsatsen att vägen är en huvudled.

Med jämna mellanrum, när det i regel är lågsäsong, mäter Trafikverket antalet fordon på vägen och den senaste mätningen gav ett årssnitt på 1800 fordon varav 110 lastbilar. Genom själva Idre by rullar det 2870 fordon varav 120 lastbilar. Noterbart är att mätningarna ofta gjorts när turisttrafiken är låg.

Det innebär att högerregeln gäller, det om det inte handlar om utfartsregeln från en egen tomt eller liknande.

I nuläget anses även utfartsregeln gälla från Idre Himmelfjäll, liksom från övriga utfarter från stugbyarna på väg upp från Idre by till Nipfjället.

Det har fått polisen i Idre att agera och i en skrivelse till Länsstyrelsen begär de att väg 1063 från Idre by ska vara huvudled hela  vägen till infarten till Idre Fjäll.

Stina Juto, som var den som formulerade polisens skrivelse, påpekar också att en ändring till huvudled skulle göra det tydligare för alla de besökare som inte är bekanta med området.

Stina betonar även att skylten med 50, för trafiken från fjällanläggningarna,  flyttas närmare byn. 50-sträckan sträcker sig nu omotiverat långt och en omotiverad hastighetsnedsättning riskerar att underminera respekten för trafikregler.

Annons
Lena Nilsson vid vägen som inte är huvudled. Foto Nisse Schmidt

Lena Nilsson står bakom skrivelsen och lägger även till behovet av en hastighetssänkning genom Idre by till 40 km/tim.

— När det gäller farten genom byn, så är det något som jag förväntat mig att kommunen jobbar med.

— Det är ganska länge sedan vi påtalat att kan man köra 40 genom Mora och till och med genom Sörsjön, så borde det gå att lösa även här. Inte minst när man lyckades med att sänka farten förbi skolan i Älvdalen så borde man kunna få till det även genom Idre, menar Lena.

Lena står vid utfarten från Fjällfotens stugby och konstaterar att det behövs en förändring så väg 1063 får status huvudled. Samtidigt dundrar ett stort antal tunga fordon förbi. Hade högerregeln gällt så hade det kunnat bädda för onödigt farliga incidenter.

— När det gäller de stora utfarterna från Idre Himmelfjäll så finns det en risk att någon uppfattar det som att högerregeln gäller. Det bäst är att ha en tydlig skyltning med huvudled och lämna företräde, menar Lena.

Niklas Eklund är handläggare för trafikfrågor på Länsstyrelsen.

— Vi har tagit emot skrivelsen från polisen och utreder den nu. Då ser vi också över de problem som följer med en förändring av vägen till att bli huvudled. Till exempel försvinner då möjligheten att parkera längs vägen, förklarar Niklas.

När det gäller väg 1063 så är det utfartsregeln som gäller och vid utfarten från Idre Fjäll är det skyltat lämna företräde.

Annons
Lena Nilsson på vägen som inte är huvudled. Foto Nisse Schmidt

Nu utreder Länsstyrelsen önskemålet från polisen i Idre om en förändring av statusen förväg 1063, det handlar bland annat om skyltning, men också om detaljer som kan upplevas negativt som förbud att parkera längs vägen. Sedan kan det bli aktuellt att låta Trafikverket komma in med synpunkter.

När det gäller hastighetsbegränsningen genom Idre by är det i första hand en en fråga för kommunen.

— Vi inom politiken har påbörjat arbetet, men inte fattat ett beslut om att gå vidare med hastighetssänkning i Idre  och inte heller för Särna, säger Peter Egardt (S) som är kommunstyrelsens ordförande.

— Vi har fått en redovisning av trafiksituationen genom Idre och den visar att det inte går så fort och är få olyckor, men likafullt behövs det åtgärder.

Det är kommunen som kan begära en hastighetssänkning genom Idre by, men Trafikverket kan också ha synpunkter vad gäller trafiksäkerhet, framkomlighet och miljö.