
Elbilar i hemtjänsten – men många föredrar de äldre bilarna
Älvdalens kommun har för avsikt att succesivt byta till elbilar i kommunens verksamhet.
— Vi har under snart ett år haft fem nya elbilar hos hemtjänsten plus en elbil som vi haft i flera år, berättar Anders Lagerberg som är handläggare på Älvdalens kommun.
De fem nya elbilarna är fördelade så att det står tre i Älvdalen och en i Särna respektive en i Idre.
— Den äldre bilen har funnits i Älvdalen under en längre tid och den har många hunnit lära sig att använda, säger Anders.
Att ta klivet från att tanka bensin eller diesel till att ladda bilen med el kräver lite inskolning och lite mer planering. Att skaffa hybridbilar var inte aktuellt då det skulle köras med bensin mestadels av tiden.
— Vi skaffade bilarna förra våren så personalen skulle kunna lära sig att använda dem under sommarhalvåret. Sedan är jag medveten om att alla inte gillar att köra de nya elbilarna. Därför finns det också vanliga bilar kvar att användas för dem som föredrar det och det har då framförallt handlat om under vintern, säger Anders.
— Det ska därför finnas en extra bil på varje ort, så de nya elbilarna kan man se som något utöver basbehovet.

Foto Nisse Schmidt
Möjligheten att välja en tryggare bil vintertid har gjort att de nya elbilarna inte rullat så långt.
— Bilarna i den norra kommundelen rullar upp mot 6000 mil om året, medan elbilarna har rullat ungefär 1000 mil under den tid vi haft dem.
En orsak till att de nya elbilarna rullat mindre är att vintern kom ganska tidigt med både snö och kyla.
— När det gäller de nya bilarna har vi inte haft några större problem. En av bilarna tappade kontakten med nyckeln när den var i Lövnäs och behövde därför bärgas, men det är ett fel som kunde hänt på även de övriga bilarna.
Bilarna är inte tänkta att användas av nattpatrullerna som rullar långt och bilarna är bakhjulsdrivna och inte alls perfekta för att köra i djupsnö.
— Vi använder dem framförallt dagtid i tätorten, och det har hänt att de fastnat i snön, säger Sofia Kvist som är enhetschef för hemtjänsten i Älvdalen.
— Men vi har en kombi som många åker med, då den har fyrhjusldrift.
Det finns samtidigt flera som väljer de nya elbilarna för turer dagtid.
— Jag vet att det finns personal som inte vill åka elbil, men ofta har de då bara bytt fordon med kollegor.
Utöver den bil som bärgades från Lövnäs känner inte Sofia till några större problem.
— Ett alkolås krånglade, men det var ju inte bilen som det var fel på utan låset.
Catrin Högqvist Bandefur är enhetschef i Idre och även där väljer nattpersonalen bort elbilen.
— De elbilar vi har kan fastna i snön, men det finns hela tiden alternativ. Sedan har vi ju personal som gillar den nya elbilen och föredrar den när den passar för uppdraget, säger Catrin.
Nattpatrullen i norr täcker en väldigt stor yta. En person ansvar för området från Nornäs till Flötningen och Grövelsjön och alla små utbyar runt Idre och Särna.
— Det kan bli över 30 mil en natt och är det då nysnö eller kallt så är de äldre bilarna bättre, menar Catrin.
Utöver att räckvidden påverkas när det är kallt, så har de nya elbilarna också en varningslampa som varnar att batteriet inte klarar kylan men att det går att köra vidare, om man kör försiktigt.
— Det handlar om det mindre batteriet som styr elektroniken som larmar, men det uppstår ju en oro när det plötsligt tänds en varningslampa, säger Anders Lagerberg.
Sedan handlar det om mer planering när det gäller att ta en elbil, men också framkomlighet. De elbilar som nu är utplacerade är bakhjulsdrivna och inte optimala för körning i snö och vinterväglag.
— Vi leasar bilarna och ofta handlar det om avtal på mellan två- och sju år. Men just åren är inte det avgörande utan bilarna byts när behov uppstår.
Vad gäller kostnaden för leasingavtalen blir den högre än för motsvarande fossilbilar.
— Driftskostnaderna blir ju betydligt lägre för elbilen, men på totalen blir elbilen något dyrare, summerar Anders Lagerberg.
I norra kommundelen sker också besök på orter där det inte finns telefontäckning.
— Numera har vi tillgång till en rakelapparat som nattpatrullen har med sig för att få en bättre täckning där mobiltelefonen inte fungerar, säger Catrin Högqvist Bandefur.
Att köra elbil för hemtjänsten i kommunen fungerar med lite planering, men de bakhjulsdrivna bilarna gör att de i många fall valts bort under vintern. Sedan är räckvidden fortsatt för kort för att de ska fungera på ett bra sätt för nattpatrullerna i den norra kommundelen.