Annons
Välj din startsida:
Siljan News logo
Annons
Arkivfoto Nisse Schmidt

Älvdalen kräver mer pengar till vägar – Besöksnäringen bortglömd

Älvdalens kommun ska nu svara på remissen om länsplanen där det ska avgöras hur länets pengar för perioden 2022-2033 ska fördelas. Där kan det bli så att pengarna satsas på den 13 meter breda vägen till Fagersta i Västmanland, istället för att bredda den knappt sex meter smala vägen in till Idre.

Båda vägarna finns med i den nu aktuella planen, men de pengar som finns räcker inte till båda, då redan påbörjade projekt blivit betydligt dyrare än beräknat. Likaså har framförallt insatserna vid Fagersta-Smedjebacken blivit 300  miljoner kronor dyrare.

Nu har också Linde och kommunalrådet Kjell Tenn tagit fram de förslag som kan bli kommunens svar på dels den regionala länsplanen men också på Trafikverkets nationella plan.

Älvdalens kommunstyrelse föreslår att pengarna används för att omgående upprätta en vägplan för riksväg 70 i Idre samt en första etapp av riksväg 66. Det räcker pengarna till.

Älvdalens kommun föreslås även att arbetet snarast startas med att förbättra väg 311 från Sälen till Särna, något som skulle ha skett efter det att offentliga medel beviljades vägbyggen till flygplatsen i Sälen.

Annons
Tjälskott och väg 311 för några år sedan. Foto Nisse Schmidt

Kommundirektör Stefan Linde har också tagit fram ett förslag på svar till den nationella planen. Där kritiseras satsningen på höghastighetståg, .

Linde skriver att han är medveten om att en kommuns utmaningar ska hanteras i regionens länsplan, men att Älvdalen på samma vis som en rad andra kommuner, hävdar att mer medel måste tillföras den nationella planen.

De pengarna föreslår Linde att tas från satsningen på höghastighetståg, något som Siljan News skrivit om, genom att 42 miljarder av 104 miljarder som är avsatta för höghastighetståg, överförs till de regionala länsplanerna.

Det är pengar som ändå inte skulle hinna användas för höghastighetståg under den nu föreslagna planperioden från 2022-2033, menar Linde.

Smal väg. Arkivfoto Nisse Schmidt

Älvdalens kommun har ett behov av vägar, men efterlyser också att även besöksnäringen tas med i beräkning när det kommer till infrastruktursatsningar.

”Väldigt lite beskrivs besöksnäringens utmaningar förutom den besöksnäring som kan kombineras med arbetspendling till storstadsregionerna. Undantaget här är järnvägsförbindelsen till Åre”, skriver Linde i sitt förslag till remissvar.

Vidare skriver Linde: ”Älvdalens kommun, som är något större än Stockholms län till ytan, pendlar mellan cirka 7000 invånare till cirka 60 tusen invånare under säsong. Älvdalens kommun har i huvudsak två dominerande näringar. Det är skogsnäring och besöksnäring.

Ett mycket viktigt komplement till detta är en järnvägssträckning från Mora till Blyberg där ett sågverk är beläget. Nu är det en återväckt fråga då bansträckningen på 4 km är av intresse för Försvarsmakten. Dock finns sträckningen inte med i några planer för upprustning, varken regionalt eller nationellt före år 2033.

Trängsel som myndigheter också lätt glömmer. Renar slickar sand med salt på RV 70. Arkivfoto Nisse Schmidt

Från Mora där huvuddelen av trafikanterna sammanstrålar blir riksväg 70 ett regionalt ansvar. Det innebär att den vägsträcka där flest trafikanter sammanstrålar och är som mest trötta blir vägen som sämst. Anledningen till att vägen är som sämst är dels att en upprustning skall bekostas av den regionala länstransportsplanens mycket begränsade medel. Dels att sista vägsträckningen från Särnaheden till Idre inte har förbättrats i takt med att trafiken har ökat sedan 60-talet. Vägen är på vissa ställen fortfarande endast 6 meter bred och vintertid på grund av snövallar ännu smalare. Samtidigt har tung trafik blivit längre och bredare vilket gör att upplevelsen av vägbredden blir en mycket smal väg.

Besöksnäring kan inte enbart lösas med ökad skatt på drivmedel och sänkta hastigheter, vilket enligt nationell plan, är stimulansmedel för att resenärer/transporters kall välja andra transportsätt.”

Ett enormt behov av infrastruktursatsningar ställer Dalarnas kommuner mot varandra då tilldelade medel i länsplanerna klart understiger behoven.

Ulf Berg på besök i Idre. Foto Nisse Schmidt

Ulf Berg är regionstyrelsens ordförande och delar Lindes uppfattning att staten måste skjuta till mer pengar till regionernas länsplaner.

— Det är viktigt att vi inte ska starta ett internt käbbel mellan kommunerna. Båda projekten ska bli verklighet, punkt!

— Vi måste stå enade mot staten om att det behövas mer pengar. Vi har en plan som vi känner oss trygga med om hur vi ska gå iland med det, säger Ulf Berg, som är väl bekant med behovet av att bredda väggen till Idre.

Tillräckligt bred väg? Arkivfoto Nisse Schmidt

Älvdalens förslag till svar på remissen om ny Länsplan

Älvdalens kommun förordar alternativet där Rv 70 läggs in som objekt i perioden 2022-2033 enligt bifogat remissvar.

1. Rv 70 Särnaheden – Idre läggs in i den kommande länsplanen och prioriteras före Rv 66

Västmanlands länsgräns – Smedjebacken.

2. Rv 66 Västmanlands länsgräns-Smedjebacken etappindelas enligt Förslag A i remissutgåvan

av Länsplan 2022-2033

3. Region Dalarna anslår medel för att snarast upprätta vägplan, inklusive alla formella och

juridiska handlingar avseende Rv70 Särnaheden-Idre

4. Region Dalarna agerar kraftfullt gentemot regering och centrala myndigheter för att erhålla

utökat anslag avseende Länsplan 2022-2033

5. Region Dalarna snarast startar arbetet med planering och genomförande av åtgärder för Väg

311 Sälen-Särna

Annons
Läs även: