
Alla vill cykla på himmelska slingor på toppen av Idre Fjäll
2012 började dåvarande sportchefen på Idre Fjäll, Fredrik Jelk, att gräva och bygga.
Det han grävde var det som kom att bli fjällvärldens första cross countryleder för cykel. Banan följde skidspåret Fjället Runts grusvägar med etapper av grävda slingar vid sidan av grusvägen.


Då fanns redan en enkel downhillbana på Idre Fjäll. I fjällvärlden tävlade anläggningarna med att bygga svårast tänkbara banor. Svarta nedfarter som endast det riktigt skickliga klarade av.
På Idre Fjäll blev den lite snällare downhillbanan, där man då en gång i veckan kunde ta liften upp och rulla och bromsa sig utför, snabbt populär.
Men det var Fredriks vision om att med en liten grävmaskin och mycket handarbete gräva sig fram genom terrängen och forma cykelleder i sagoskog, över fjället, uppför och utför.
Idag handlar det om över fyra mil grävda leder och anpassade stigar, som varje år blir allt fler och längre.

Banorna blev snabbt en reseanledning till Idre Fjäll. De korta slingor som Fredrik byggde med minimal budget blev en jätteframgång.
Idag växer cykelåkningen på Idre Fjäll, som är marknadsledande med konceptet grävda leder i fantastisk terräng. Leder som lockar både elit och nybörjare till något som vuxit ut till att bli ett cykelparadis.
De leder som Fredrik börjad gräva 2010 lever fortfarande, men har inför varje år vuxit med ny led. Just nu färdigställs den kanske vackraste av alla lederna. En led som börjar vid Bergstationen på Västsexan. Det innebär att den som så önskar kan ta liften upp och cykla leden utför, eller cykla på kompisleden ”Toppleden” uppför fjället.

— Den här nya leden är döpt till Akka. Vi är nu klara med den övre delen och snart nere vid det populära familjeområdet Skills Area, berättar Björn Johnsson som numera tillsammans med Andreas Axefjäll basar för byggandet av lederna.
— Nu går det att cykla nästan ner till Skills Area. Den sista biten får man antigen cykla över till den lite svårare blå downhill-leden eller också får man ta grusvägen de sista hundra meterna.

Meningen är att inom kort ska den lilla grävmaskinen vara nere vid Skills Area, som är lite av centrum för all cykelåkning på Idre Fjäll. Det är där barnen, men även äldre kan hålla till hela dagarna.
— Sedan fortsätter vi den här leden hela vägen ner till Dalstationen för Västsexan. Då blir det en riktigt lång och rolig led helt inriktad mot familjecykling, säger Björn, och putsar lite på detaljerna på toppen.
Akka är grävd som en grön led, på Idre Fjäll handlar det framförallt om gröna och blå leder.

Den långa Slättvåla och den downhill liknande ”Ner ska du” har fått färgen röd. Slättvåla för att det blir en lång tur, 15 km, på naturliga stigar med en del hinder och ”Ner ska du” för att den skjuter på riktigt ordentligt.
Målgruppen på Idre Fjäll är familjer med möjligheten att cykla tillsammans. Men samtidigt finns chansen till adrenalinkickar för den som så önskar.

— Liftburen cykelåkning har också blivit allt mer efterfrågad och numera kör vi liften varje dag. Dessutom har vi byggt ut antalet stolar med cykelhållare rejält, säger Idre Fjälls m marknadschef Tommy Halvarsson.
Att Idre Fjäll också sätter familjen i första rummet visar satsningen på en skills area vid lekparken.
— Där har vi byggt en bana med hinder för de som är riktigt små, säger Tommy.
För Björn och Ante handlar det om att gräva snabbt för att inte vara vägen när nu semesterfirarna invaderar cykellederna på fjället.
— Vi ska ner med leden till Skills Area så snabbt som möjligt, lovar Björn.

Två damer passerar på toppen och med tillfredsställelse konstaterar Björn och Inte att när de passerat så syns knappt hjulen, som döljs av ljungen vid sidan av leden.
— Vi återställer marken optimalt så det bara ska vara som en smal stig, förklarar Björn Johnsson.

