
”Jag har länge velat skapa musik”
Utan musiker, men istället med hjälp av AI, det vill säga artificiell intelligens, har nu Josefin Liss från Dala-Järna precis släppt sin första ”platta” med punkmusik.
— Jag har länge velat skapa musik, men jag kan inte spela något instrument. Däremot älskar jag att skriva. Så när jag upptäckte att det fanns appar för att skapa musik med hjälp av AI, var jag bara tvungen att testa, berättar Josefin Liss.
Nu är inte AI något nytt för Josefin som arbetar som produktchef på Ejendals i Leksand.
— På jobbet har vi använt AI ett bra tag. Artificiell intelligens både underlättar och sparar tid för mig i mitt arbete. Vill jag till exempel göra en konkurrentanalys, använder jag AI för att ta fram grundinformation, vilket bara tar någon minut, berättar Josefin och fortsätter.
— När det sen gäller går det att skapa egen musik i olika appar genom att bara ange vad låten ska handla om och hur man vill att det ska låta. Det är en kul grej, men det blir sällan riktigt bra.

Förutom att skriva texterna själv så programmerar hon därför en hel del för att få fram exakt sound och musikgenre. Hon specificerar även vilka instrument som ska inkluderas och vilken sångröst det ska vara.
— För mig som inte kan spela några instrument och sjunga fungerar apparna riktigt bra. Jag skriver texterna och bygger upp dem med intro, verser, refränger, bryggor, outro och så vidare. För att ta fram sång och musik till en text så börjar jag med att lägga in den i appen Suno. Där beskriver jag i stora drag hur jag vill att det ska låta. Då får jag ett sound och en sångröst som jag kan fortsätta använda när jag skapar ytterligare musik. När jag är nöjd med grundutförandet så kan jag justera låten i någon musikredigeringsapp som exempelvis GarageBand eller Audio Editor, berättar Josefin och fortsätter.
— När jag började testa apparna provade jag ett annat sound till de första låtarna. Men jag gillar punk och det skulle vara en kvinnlig sångröst. Dessutom var jag inte riktigt nöjd. Så jag började om och nu har jag mitt eget sound.
”Bandet” hon nu har i form av programmerad AI spelar rapp punkrock med en lite hes kvinnlig röst. En stil som påminner lite om band som Ramones och Stiftelsens musik.
”Plattan” hon nyligen släppt har hon döpt till ”100% Hundfri Trallpunk”, under artistnamnet ”#keepupthedogwork”. Något som anspelar på hennes andra stora intresse: hundar.
— Ja, jag började skriva låtar som på ett eller annat sätt hade med hundverksamheten att göra. Ett av syftena med det var att på ett roligt sätt sprida kunskapen om bland annat skogsbrandhundar, berättar Josefin.
Josefin har själv en certifierad skogsbrandhund som heter Yimba. Tillsammans söker de markglöd efter skogsbränder. Genom att hitta glöd som inte kan upptäckas på annat sätt kan de förhindra att elden blossar upp igen. Markägare och efterbevakningsledare kan kalla ut ekipaget när räddningstjänsten lämnar över ansvaret. Något som försäkringsbolagen brukar ställa sig mycket positiva till är att risken för att mer skog brinner ner minskar drastiskt om glöden hittas i tid.

Men att använda AI för att skapa musik, konst och boktexter väcker många protester. Något man bland annat kan se i olika grupper på bland annat Facebook.
Främst handlar protesterna om hur AI-systemen tränas. Det sker genom att internet skannas och använder det som finns därute. För många musiker används deras musik som träningsunderlag utan att de får någon ersättning från AI-bolagen.
Samtidigt hävdar många att det inte låter äkta. Men när jag första gången lyssnar på Josefins punkrock går funderingarna till om det är ett lokalt rockband som spelat in hennes texter. För den som är otränad går det inte att skilja på riktiga musiker och AI.
— En del skepsis har jag stött på från människor som tycker att det är fusk att använda AI, men inte så mycket som jag förväntat mig. Musiker som gör egna låtar kan ju också använda AI-appar för att testa sig fram och experimentera i sitt musikskapande, berättar Josefin.
Efter att ha fått ”blodad tand” stannar det inte med den ”platta” som nyligen släppts på Spotify.
— I slutet av maj kommer nästa ”platta” med titeln, ”HUNDra spänn för mina tankar…”. Den är lika rockig, men några av texterna på den första är till viss del lite fräcka. Den andra skivan är mer nedtonad i det avseendet, berättar Josefin avslutningsvis.