
Riksväg 66 får mitträcke – byggstart planeras 2027
Efter många års väntan ser det nu ut som att den olycksdrabbade Riksväg 66 mellan Fagersta och Smedjebacken äntligen får mitträcke.
Projektet finns med i den nya länsplanen och har byggstart planerad till 2027.
— Det är väldigt positivt. Vägen har varit med i länsplanen länge, men gång på gång skjutits fram för att andra projekt har prioriterats. Nu ser det ut som att det faktiskt blir av, säger Fredrik Rönning (S), kommunstyrelsens ordförande i Smedjebacken.
Projektet innebär att vägen får mittseparering och viltstängsel för att minska antalet allvarliga olyckor. Riksväg 66 har länge klassats som en av Dalarnas mest olycksdrabbade vägar.
— Det har skett många olyckor där, även med dödlig utgång. Man höjer inte trafiksäkerheten genom att sätta upp fler skyltar, utan man måste faktiskt bygga. Därför är det här ett väldigt viktigt besked, säger Fredrik Rönning.

I Smedjebackens remissvar till länsplanen uttrycker kommunen sitt stöd för att sträckan prioriteras tidigt i planperioden.
— Vi är glada över att Trafikverket nu tar behoven på allvar. Det här projektet ligger för start redan i början av nästa planperiod, 2027. Det är mycket mer glädje än missnöje från vår sida.
Arbetet delas in i två etapper: först mellan Fagersta och Söderbärke, därefter mellan Söderbärke och Smedjebacken. Byggstart planeras från Västmanlandssidan.
— Sträckan från Västerås till Fagersta är redan mittseparerad, och nu tar Västmanland sin del fram till länsgränsen. Det är jättebra att vi får fortsättningen hela vägen till Smedjebacken med i planen, säger Fredrik Rönning.

Han tror att Hitachis expansion i Ludvika har spelat en viktig roll i beslutet.
— Det är mycket pendling från Västmanland och särskilt Västerås mot Ludvika. Att 66:an nu byggs ut stärker hela stråket.
Samtidigt planeras en gång- och cykelväg i Söderbärke som en del av samma projekt. Den ska gå från Kyrkosvängen till tågstationen och byggs i samband med att en ny cirkulationsplats och tunnel under riksvägen anläggs.
— Det är väldigt bra att man samordnar det. Tunneln under riksvägen är det mest komplicerade i hela objektet, men när det ändå byggs mitträcke så passar man på att ta det samtidigt, säger Fredrik Rönning.