Vad förknippar du Rättvik med?

Dela:

Är det röda stugor, långbryggan, Siljan, raggarbilar och starka traditioner som är Rättvik? Eller finns det andra värden och bilder av kommunen som borde få utrymme och lyftas fram för att marknadsföra kommunen? Det är Thomas Riesbeck, Lotta Hernek och Peter Berg intresserade av att veta, för just nu arbetar de med att förnya Rättviks varumärkesplattform på uppdrag av Visit Rättvik.

– Vi kände att vi behöver ta reda på vad gemene man tycker om Rättvik. Tanken innan var att intervjua personer runt om i kommunen, nu kör vi en digital enkät på kommunens hemsida bland annat och på sociala medier, förklarar trion som är i startgroparna med att ta reda på vilken bild av Rättvik människor har.

Peter Berg, Lotta Hernek och Thomas Riesbeck

Thomas, Lotta och Peter som tagit sig an uppdraget bor alla i Rättvik och att de känner många i bygden är såklart ett plus, men för att få en bredare bild av vad människor förknippar med Rättvik hoppas de att så många som möjligt vill bidra med tankar och bilder. Enkäten som legat på kommunens hemsida i ett par veckor har lockat närmare 200 människor att dela med sig av sin bild av kommunen och svarat på frågan om vad de förknippar Rättvik med.

– Vår tanke med enkäten är att vi vill inkludera så många som möjligt, säger Lotta Hernek och berättar att många som svarat på enkäten pratar om en vacker plats, starka traditioner som kan vara både bra och mossigt. Peter Berg fyller i att det är lätt att man tror att man vet vad folk tänker och tycker, men att alla tycker olika. Någon kommer att trycka på raggarbilar, någon annan på utsikten eller trygghet, vi vet ju inte.

Ett annat sätt att bidra med sin bild av Rättvik är att dela med sig av foton från kommunen under #minbildavrattvik. Här hoppas man att fler hakar på för att skapa ett rikt kollage av bilder, och det handlar inte om att lägga upp det snyggaste fotot utan att dela med sig av bilder som känns nära en själv.

– Det kan vara de spontana bilderna från svampskogen eller hundpromenaden, alla har vi våra egna favoritupplevelser från Rättvik, säger Lotta.

Bakgrunden till arbetet med att koka ner ord, intryck och dofter som förknippas med Rättvik är för att skapa en varumärkesplattform som senare ska mynna ut i en grafisk manual. Det handlar om bilder, grafiska element, färger och typsnitt som kan användas för att profilera Rättvik utåt.

– Den ska vara ett verktyg för platsvarumärket Rättvik när företag, föreningar, kommunen och invånarna vill kommunicera vad Rättvik står för så att varumärket stärks, förklarar Thomas Riesbeck.

 

Madeleine Drake
Madeleine Drake
madeleine.drake@siljannews.se
    Dela: