
Nya mätningar görs efter länsväg 296
Det är för lite trafik på länsväg 296, därför klassas den lägre enligt Trafikverkets kriterier.
Men siffrorna som man grundar klassindelningen på är fyra år gamla och inte helt tillförlitliga, informerar Trafikverkets presskommunikatör.
En ny mätning pågår och till våren får vi veta om den vintertid så hårt kritiserade vägen mellan Orsa och Furudal kan nå de siffror som krävs för att bli en klass 3-väg.
I torsdags hade vi en artikel om väg 296. Det efter Mia Strand Nilsson tisdag morgon pendlat mellan Orsa och Furudal med en klump i magen och berättat om sin skräckresa på sociala medier.
— Minsta lilla väg i Orsa är ren från snö, men när man kommer ut på 296:an har man plattat till en tjock matta med snö. Vad händer sedan då? När det blir plusgrader, så blir det snömodd och man åker med ont i magen, sa hon i ett videoinlägg som hon delat på Facebook.

När hon efter en halvtimmes körning i dåligt väglag, kom hon fram till korset där 296:an övergår till länsväg 301, nära Furudal. Där var vägen lika ren som i Orsa.
Hon konstaterade då att det dåliga väglaget inte hade med vädret att göra utan hur vägen sköts.
Mias inlägg har skapat en hel del reaktioner och många kommentarer vittnar om att det här inte är något nytt. Siljan News har också uppmärksammat det här problemet tidigare.
Efter att ha pratat med Mia Strand Nilsson, där hon fått utveckla sin färd, tog vi sedan kontakt med Svevia som sköter länsväg 296 på uppdrag av Trafikverket.
Ronny Andersson, arbetsledare i drift på Svevia, menade att man sköter vägen efter de kriterier som Trafikverket satt upp för en klass 4, som lvg 296 är. Han hänvisade sedan till Trafikverkets beställare Anders Lans som förklarade att länsväg 301 är en så kallad saltväg och tillhör klass 3 medan 296:an inte klarar det kravet utan klassas som nivå 4.
Det baserat på hur mycket trafik som åker på vägen. Lans skickade siffror till Siljan News på den senaste mätningen och konstaterar via den att lvg 296 inte kommer upp i 1500 ÅDT (Årsdygnstrafik) som är kravet för att bli en så kallad saltväg och hamna i klass 3.
Sträckan mellan Väg 301 (Arvet) – Skattungbyn ligger på cirka 730 ÅDT medan sträckan Skattungbyn – E45 (Norr Orsa) ligger på cirka 1140 ÅDT.
Efter vår publicering i torsdags tog Tore Forsgren kontakt med oss och undrade när den senaste trafikmätningen gjordes, där siffrorna är hämtade från.
— Jag upplever att trafiken ökat betydligt de senaste åren mellan Orsa och Skattungbyn, menar Tore som bor efter den omdiskuterade vägen.

Då vi inte fick tag i Anders Lans för att få reda på när senaste mätningen är från, gick vi vidare till Trafikverkets pressavdelning. Svaret därifrån var att mätningen gjordes 2021.
— Vad jag kan se på vår trafikflödeskarta, så har det gjorts mätningar under året. Men jag vet inte om man har ytterligare material man ska samla in innan man kan sätta en ÅDT för 2025, informerar Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Hon berättar vidare att mätningarna görs vart fjärde år och att den senaste skedde 2021.
— Dock var 2021 ett pandemi-år och mätningar från det året bör ses utifrån detta, poängterar Danielsson.
Vad innebär det? Är det att trafiken bedöms vara mindre då?
— Ja, precis. Det kan ha varit en lägre arbetspendling under detta år, vilket kan påverka mätresultatet. Men hur mycket mätresultaten påverkades av pandemin har stora lokala skillnader. På vissa vägar kan skillnaden ha varit väldigt stor, medan andra inte hade någon betydande skillnad.
Vi hade som sagt sökt Anders Lans och under fredagen hörde Trafikverkets projektledare för underhåll väg av sig. Lans bekräftar det presskommunikatör Felicia Danielsson informerade.
— Men jag har fått information om att de mäter primära länsvägar under 2025, så det kommer nya siffror under första halvan av 2026.