
Kärnvapen en fråga för eleverna i FN-rollspelet: ”Ska vara tydlig”
Ännu en gång har Mora gymnasium haft FN-rollspel med skolans andraårselever. Årets fråga var ”Hur ska världen hantera kärnvapen?” och delegationer från hela världen gestaltades, med argument och synpunkter som senare bedömdes.
— Det är viktigt att elever får tycka och tänka om en bättre värld – vi som är framtiden, säger Elin Helgemo Gustavsson, som satt i ”juryn”.
Stämningen i gymnasiets aula var formell denna torsdag. Här var det skärpning för alla som ville bli bedömda seriöst, något samtliga ville.
Elever från Estetprogrammet, Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet hade klätt sig fint och satt gruppvis (efter land) i bänkarna. Småprat i form av reflektioner fanns efter varje framförande.

Alla skulle vara redo för att lägga fram varje lands åsikt i årets fråga: ”Hur ska världen hantera kärnvapen?”.
Tidigt på morgonen hölls en invigningsceremoni med musik och öppningstal, där eleverna också fick inleda som talare. Strax därefter väntade resolutionstalen – själva debattinläggen.
30 länders ”delegationer” fick 90 sekunder vardera, att lägga fram hur deras delegation tänkte. Det märktes att de allra flesta gjort en gedigen research inför dagen, något som även imponerade på ”juryn”; de som skulle bedöma elevernas arbete.
Tredjeårseleverna Valter Krumlinde och Elin Helgemo Gustavsson, som går Ekonomi och juridik, bedömde dagens insatser.
— Jag tycker det har varit många olika resonemang. Vissa har ju hand om större länder, andra lite mindre. Men det är kul när delegationerna är öppna för frågor, säger Elin.
Ja, det var valfritt för varje ”delegat” att få respons på deras framläggning. Även om alla inte var redo för detta så innebar det ett plus i kanten.
Elin säger att det fanns vissa saker att tänka på denna dag.
— Man ska vara tydlig, prata högt och presentera en konkret lösning på frågan. Vi bedömer hur pass inläst man är på landet. Sedan ska man helst svara med självförtroende.
Rollspelsdagen bidrar till att skapa ett intresse som kan slå rot hos flera av eleverna.
— Det är viktigt att elever får tycka och tänka om en bättre värld – vi som är framtiden.

Också skolbibliotekarie Sonja Lindeberg fanns med. Mestadels ville hon fokusera på andraårselevernas retoriska kvaliteter.
— Jag reagerar på hur de framför. Det är jätteviktigt att budskapet kommer fram, om de skapar en form av empati. Framförandet ska bli engagerande. Att de stannar upp, tittar upp, handlar om talarteknik. Sådant bedömer vi – liksom bemötandet och inlevelsen i rollen. Det ska se ut som om det vore verklighet, säger hon.
Bibliotekarien ser detta som nyttig demokratisk träning och hoppas den kan ge eleverna ett ännu större intresse för politik.
— Man tränar på att utbyta erfarenheter, att lyssna in och förstå komplexiteten i vår värld. Det är jätteviktigt. Frågan i år är svår, men den är så mänsklig: ”Ska du eller jag sluta slåss?”. Någon måste sluta.
Är då kärnvapenfrågan tillräckligt lätt för en andraårselev att diskutera? Nja, kanske inte. Dock är den nyttig för dem att fundera över.
— Sådana här frågor måste man våga närma sig, säger Sonja Lindeberg.
Som avslutning på dagen hölls en debatt, fler talarkedjor gick fram, en omröstning gjordes liksom en prisutdelning till de bästa delegationerna.