
Sälenbor vill ha sänkt hastighet – får nej av Länsstyrelsen
Trafiken genom Sälens by är intensiv, speciellt vintertid. Samtidigt som trafiken blir allt tätare så upplever de boende i byarna Röen till Bärvallen att det också går för fort. Det tycker dock inte Trafikverket som säger nej till att förlänga hastighetsbegränsningen en kilometer norr om Sälens by.
— 30 sekunder skulle en bilist förlora på att sänka farten från 80 till 50 km/tim genom Röen till Bärvallen, säger Martin Söderberg, boende i Röen.
De boende har för ett år sedan begärt en förlängning av zonen med 50 km/tim som gäller i Sälens by utkant, så den fortsätter genom Röen till Bärvallen. En begäran ställd till Länsstyrelsen som sedan Trafikverket konstaterar i sin utredning att ”Framkomligheten kan komma att bli försämrad på sträckan”
Sträckan trafikeras av cirka 998 fordon per dygn i årsmedel (ådt) varav cirka 56 ådt tunga fordon, skriver också Trafikverket i sin utredning och fortsätter ”Vid ett eventuellt bifall på förslaget kan eventuellt trafiksäkerheten inte nå upp till det förväntade resultatet som förslagsställaren anger i sitt förslag”.
Det innebär att Länsstyrelsen och Trafikverket inte ser någon anledning att gå de boende till mötes om den trafikmiljö som de upplever som farlig.
— Vi har bemött deras yttrande med 14 punkter och vi menar att en sänkning till 50 km/h är en enkel och kostnadseffektiv åtgärd som väsentligt minskar olycksrisken, särskilt med tanke på att vägen används av barn, gående, cyklister och tung trafik, säger Martin Söderberg.

Vägen som vintertid blir än smalare med snöplogkanter, saknar upplysta busshållplatser för skolbarnen. Idag är det 15 barn som bor och vistas längs den aktuella vägsträckan.
— Den belysning som finns är otillräcklig, påpekar Martin.
Det som ändå är det tunga argumentet är att med 80 km/tim så blir det en lång bromssträcka, upp mot 70-100 meter, medan motsvarande vid 50 km/tim gör att en bil kan få stopp på30-45 meter, reaktionstiden inräknad.
— Skolbarn har rätt till en trygg skolväg och det är det inte här. Istället handlar det om att de som får åka buss ändå måste befinna sig i en direkt olämplig trafikmiljö.
Idag är det så att skolbarn som inte börjat sexan får åka skolbuss, liksom de äldre som går i Umgärde, men för dem som går i årskurs sex i Sälen är det väg 311 som är deras skolväg vintertid.
Intill väg 311 går den gamla banvallen som Trafikverket hänvisar till som alternativ, men vintertid är den bara plogad sporadiskt och dessutom används den av skoterförare.
— Som den är nu så är den inget alternativ vintertid, då trafiken är som mest intensiv. Trafikverket måste förstå att vägen används av skolbarnen när förhållandena är mörker, snö, is och dålig sikt. Inte sommartid när det är ljust och vägen är torr, betonar Martin.
Trafikverket summerar två trafikolyckor på vägen den senaste tioårsperioden.
— Då har den inte räknat alla incidenter eller den långtradare som fick fel på bromsarna och rensade alla brevlådor, säger en annan boende i området.
— Inte heller våra katter som blivit ihjälkörda på vägen.
— Vi kan inte se något annat alternativ än att hastigheten snabbt sänks på den aktuella sträckan, säger Martin Söderberg.
Det är en uppfattning som än så länge inte fått stöd av Länsstyrelsen eller Trafikverket.