Siljan News logo

”Kommer att bli hur häftigt som helst”

Dela:

Efter förra årets rekordsommar är det snart dags för säsongsöppning när Leksands Sommarland slår upp portarna under midsommarhelgen. Tack vare förra sommarens fina resultat har parken kunnat göra stora investeringar. Bland annat är byggnationen av en ny radiobilsarena just nu igång, en investering på tre miljoner kronor.

— Jag är helt övertygad om att detta kommer bli succé, säger Mats Nobelius när han blickar ut över ytan där radiobilarna om några veckor kommer åka runt.

Radiobilar är en klassisk attraktion som varit med länge. De eldrivna bilarna är alltid ett populärt inslag vid de nöjesfält och parker som de finns i och vid Leksands Sommarland kommer i stort sett alla besökare kunna åka runt i bilar som har den senaste tekniken i området.

— Vi kommer ha en bana för våra minsta besökare där sex bilar kan köra åt gången samt en lite större bana med större bilar som rymmer tio bilar åt gången. Det kommer att bli hur häftigt som helst, säger Nobelius med ett stort leende.

Spelmaskiner och ”spinning cars” är ett minne blott. Mats Nobelius blickar ut över den nya radiobilsarenan.

Funderingarna på att införskaffa radiobilar har funnits länge berättar Nobelius. Investeringen ses som ett startskott för en långsiktig satsning i parken.

— Målet för oss är att ha klassiska karuseller i framtiden. Det är något vi satsar på så mycket som möjligt. Vi har redan nu hur många offerter som helst på just karuseller som bara ligger och väntar, skrattar Nobelius.

Den största investeringen i parken är dock något som besökarna inte kommer se. Ett nytt pumphus är inne på sluttampen av installationer för att kunna öka komforten i vattenlandet. Investeringen uppgår till hela nio miljoner kronor.

— Det är tack vare den fina sommaren förra året som vi kan göra det här. Visst hade det varit roligare att lägga pengarna på någon attraktion eller karusell, men i det långa loppet är det här en nödvändig och viktig investering för parken.

Tolv miljoner kronor har alltså investerats bara i dess två projekt. Investeringarna kommer också fortsätta.

— Alla pengar som blir över satsar vi in tillbaka i parken, det är jätteviktigt. Vi har så mycket drömmar och idéer om investeringar som vi kommer satsa på när det blir läge.

Hur viktigt är det att varje år kunna erbjuda nyheter i parken?

— Jätteviktigt! Utan nyheter kanske vi mister ett antal procent av de återkommande gästerna. Vi har ytor att växa på och det kommer aldrig bli fullt i parken. Skulle vi märka att det börjar bli fullt kommer vi byta ut våra äldre attraktioner, så som vi gjort nu med radiobilarna.

Det är dock en attraktion Nobelius ser framför sig kommer stanna kvar länge.

— Ja, de kommer stanna kvar i säkert 70 år, haha! Radiobilarna kommer nog finnas kvar längre än vad jag gör!

När vi besöker Sommarland faller ett kallt majregn och Mats Nobelius längtar efter midsommardagen då det är dags för öppning. Redan nu ligger man bra till vad gäller försäljningen av förköpsbiljetter och Mats tror på ett kanonår.

— Vi ligger säkert tio procent före vad vi gjorde förra året. Det beror på en effektivare marknadsföring, att vi hittar våra kunder bättre och en bättre paketering med biljetter till parken i kombination med boende vid campingen. Vi har fått till en väldigt bra resort, helheten är riktigt bra och vi kan i och med det erbjuda en ganska så unik upplevelse.

Det gäller dock att behålla fötterna på jorden. Ingen sommar är den andra lik och att räkna med en lika bra sommar som förra året finns inte på kartan.

— Det går inte att sätta så många mål i den här branschen. Vi har inte budgeterat med en liknande sommar i år som förra året, men vi hoppas så klart på kanondagar även i år. SMHI har iallafall lovat bra väder, avslutar Mats Nobelius med ett skratt.

Rasmus Näsman
Rasmus Näsman
rasmus.nasman@siljannews.se
    Dela: