Siljan News logo
Annons

Klädåtervinningen ökade med 300%: ”Det har verkligen slagit igenom”

Sedan det blev förbjudet att slänga textilier i soporna har textilåtervinningen i Dala Vatten och Avfalls upptagningsområde ökat lavinartat. Nu har nya behållare ställts ut på återvinningscentralerna i Leksand, Rättvik, Gagnef och Vansbro för att kunna hantera den stora mängd som folk lämnar samtidigt som textilinsamlingen på återvinningsstationerna försvinner.

— De kommer inte att finnas kvar för den aktören vi hade samarbete med har ingen möjlighet att hämta de stora mängderna och göra sig av med det på ett hållbart sätt efter att lagkravet trädde i kraft, så nu är man hänvisad till att lämna på återvinningscentralerna, förklarar VD Lisbeth Martinsson Skinnar.

Annons
Human Bridges containrar har nu tagits bort från återvinningsstationerna. Arkivfoto: Christoffer Landgren.

Sedan den första januari är det som bekant inte längre tillåtet att slänga textiler i hushållssoporna. Det här har gjort att insamlingsbehållarna snabbt blivit överfulla och påsar med gamla kläder och tyger har hamnat utanför och förstörts av regn. För att lösa problemet och få mer kontroll över tömningsfrekvensen har man nu valt att satsa på nya större behållare på återvinningscentralerna.

— Vi har en lösning som gör att vi inte kommer att få de här överfulla behållarna som man har mötts av ett tag då tömningen inte har fungerat och det legat en massa påsar utanför behållarna. Här kommer man att kunna bli av med sin textil löpande, förklarar VD Lisbeth Martinsson Skinnar.

Förutom att behållarna kommer att tömmas kontinuerligt är de även helt vattentäta vilket är viktigt för att kunna ta hand om det som slängs eftersom textilierna som lämnas in måste vara torra och hopsnörda i påse för att kunna återvinnas.

Annons
De nya vattentäta behållarna kommer att tömmas kontinuerligt för att få en smidig hantering av inlämnade textilier. Foto: Angelica Kenntoft

— Det spelar ingen roll om det är smutsigt bara det inte är blött eller mögligt. Sedan får det inte vara någon form av elektronik i plaggen eller i gosedjuren och inte heller vara någon färg eller kemikalier på textilierna. Allt det går till energiåtervinning i dag för det finns ingen hantering för det än, säger Joakim Fernström som är tillförordnad driftchef för återvinningscentralerna.

Alla textilier som samlas in hos Dala Vatten och Avfall skickas vidare till en försorteringsanläggning i Södertälje för att sedan gå vidare till en eftersorteringsanläggning i Litauen. Där skickas det som går att återanvändas ut till olika organisationer och secondhandbutiker och övrigt blir någon form av textilåtervinning.

— Sedan kommer vi få statistik på hur mycket av det material vi skickar som går till återvinning eller energiåtervinning, för det finns krav på att vi ska redovisa de här mängderna, säger Skinnar.

Hur mycket mer textilier har det kommit in sedan den första januari?

— När vi följde mängderna så noterade vi att vi hade fått ungefär 250 till 300 procent mer än samma period föregående år, säger Fernström.

— Det har verkligen slagit igenom, hushållen har verkligen anammat det här lagkravet med att sortera ut textilier, konstaterar Skinnar som samtidigt vill ge en eloge till alla hushåll som numer sorterar papper och plast separat väldigt framgångsrikt.

Annons

Är inte risken att folk som inte kan ta sig till återvinningscentraler kommer att slänga sina textilier i soporna?

— Så är det nog alltid oavsett hur noga vi är med sortering, men ansvaret för att sortera ligger hos kunden. Vi får försöka underlätta i möjligaste mån. När det gäller textil är vi styrda av de olika lagkraven så vi får se vad som händer framåt om det blir någon form av producentansvar på textil, det diskuteras.

För sex veckor sedan infördes systemet Anytime på Limhagens återvinningscentral som gör det möjligt att åka dit dygnet runt. Tjänsten som blivit uppskattad kommer att införas även i Rättvik och Vansbro under hösten samt i Djurås där det byggs en ny återvinningscentral.

— I Leksand är det runt 50 – 100 personer per vecka som använder det och det ökar hela tiden, kunderna är jättenöjda, avslutar Joakim Fernström.