Siljan News logo
Annons
Cicci Hedlund läs åt at en tor hjord renar passerar framför två franska journalister. Foto Nisse Schmidt

Cecilia har styrt ut i världen — lockar nu journalister till sin hembygd

När ett nytt bilmärke nu etableras i Sverige så är en av dem som ska göra jobbet Cecilia ”Cicci” Hedlund från Idre. Hennes uppdrag är att se till att köparna hittar de nya bilmärket.

— Jag är kommunikationsstrateg på Lynk & Co sedan sju år, berättar Cecilia, som så många andra Idreungdomar lämnade Idre efter högstadiet.

— Jag utbildade mig till florist i Borås och fick sedan hoppa in på Vasaloppet i samband med vinter- och sommarveckorna, berättar ”Cicci”.

Där i centrum för skidsporten på Vasaloppet, där gammel-farfar ”Särna-Hedlund” en gång var en av de stora segrarna, väcktes drömmen att få jobba med kommunikation och marknadsföring.

— Jag flyttade till Göteborg och började plugga event management och marketing på yrkeshögskolan.

— Under sista året fick jag sedan göra min praktik på Volvo och där fick jag sedan jobb.

Ett jobb som ledde till resor över hela världen och ett år med arbete, men också lite studier i Taiwan.

— Den kinesiska som jag då borde ha lärt mig lyckades jag inte med, skrattar ”Cicci”.

Efter åren med Volvo så dök en ny uppmaning upp för Cicci.

Cicci Hedlund säljer nu in ett nytt bilmärke på den europeiska marknaden, här tillsammans med en fransk journalist. Foto Nisse Schmidt

— Ett helt nytt bilmärke skulle tas fram och introduceras och jag fick jobbet som kommunikationsstrateg på Lynk & Co.

— Det var en väldigt spännande resa att få vara med från i storts sett start. Att introducera ett helt nytt bilmärke i Sverige och Europa.

Bilmärket  bygger på Volvos plattform och delar en hel del teknik, båda märkena ägs av kinesiska Geely.

— Då för sju år sedan var vi inte så många anställda och jag fick jobba med märkets kommunikation och inte minst med journalister och influensers, berättar Cicci.

— Nu har vi etablerat vår verksamhet i Dalarna hos två stora volvohandlare, så för ett tag sedan var vi med och delade ut pris till matchens lirare i Leksand.

Med etableringen i Dalarna så fanns det också en logisk anledning till att förlägga en resa för influensers och motorjournalister till hennes hembygd i Idre.

— Vi har kvar familjens fäbod i Foskvallen och där har jag själv passat på att bo nu när jag förberett det här besöket.

Det är tio influencers och journalister, från Sverige och från Frankrike som är med på resan Stockholm-Idre-Stockholm.

— De fick ut några nya bilar i Stockholm som de nu fått köra hit till Idre. Sedan har vi ett program för dem här innan de återvänder till Stockholm.

Annons
Cicci Hedlund med två av de franska journalisterna som visar upp filmerna de tog med drönare över fjällvägarna runt Idre, kompletterade med en renhjord som sprang över vägen. Foto Nisse Schmidt

Motorjournalisterna vill köra så mycket som möjligt, medan influenserna som vill fokusera på livstil erbjöds ett eget program där Lena Einarsson lär dem att göra egna kåsor.

Efter det väntade lunch i Mattias Jonssons kåta där Michelinkrögaren Niklas Ekstedt lagat mat över öppen eld.

— Det blir inte en rätt på ren utan den får de ikväll på Lilla Vildt, förklarade Niklas.

En anledning är ju att det inte går att äta tomtens renar…

Utanför kåtan väntar Benny Jonsson för att beskriva rennäringen och låta besökarna få hela på familjens tre tama renar.

— Mattias har just nu fullt upp med slakten, så jag får rycka in, förklarar Benny och oroar sig lite för att berätta om samebyn och rennäringen för gruppen.

Att det inte är helt enkelt med engelska är att finna ut hur man översätter getostmessmör till engelska.

Utanför hägnet där de tre tama renarna väntar på besökarna står andra av samebyns renar, men de är inte tama.

— Oh, kan jag bara muta dem så de står kvar när gruppen kommer, hoppas Cicci.

Benny Jonsson och Cicci Hedlund förbereder lunch i Idre Rens kåta vid Himmelfjäll, med tama renar och en grupp nyfikna vilda renar  i bakgrunden. Foto Nisse Schmidt

Norrsken och renar var två av de mer osäkra upplevelserna. Det går liksom inte att i programmet lova att renar eller norrsken visar sig.

— Norrsken kunde vi glömma och vi har ju tre tama renar, men det vore lite spännande om de fick se renar i det vilda, säger Cicci.

Som den skickliga arrangören hon var så fick två av de franska biljournalisterna uppleva hundratalet renar som korsade vägen för dem, när de precis parkerat för lunchuppehållet.

En drönare som filmade renarna blev extra häftigt och exotiskt innehåll för dem.

— Jag kan se att de som var med på den här resan utöver bilupplevelsen också har fått med sig innehåll som visar upp Idre, samebyn, Idre Fjäll och Lilla Vilt, så jag ser onekligen ett värde av resan hit.

— Sedan är det ju betydligt lättare för mig att sy ihop ett bra program när jag känner till både området och olika aktiviteter.

När summeringen av de intensiva dagarna görs, så landar det i artiklar och influensers inlägg som noggrant räknas.

— Vi planerar en ny resa med utländska motorjournalister och influenser senare i vinter och för min del vet jag att det finns så mycket att göra och visa upp här i Idre, så det kan mycket väl bli att vi återvänder hit till Idre.

Norrsken har hon ju kvar att erbjuda nästa grupp med gästande journalister.

— Att låta journalister och influensers åka hit har flera värden. Inte minst för att det är ett sätt att visa att vår bil klarar av att gå 20 mil på el innan den kopplar över till bensin, så den klarar resan till Idre utan stopp är värdefull.

Journalisterna har åkt tillbaka med bilarna till Stockholm. Cicci stannar kvar i stugan i Foskvallen. Snön har fallit och Cecilia Hedlund ger sig ut på skidor i ett område som hennes gammel-farfar ”Särna-Hedlund” en gång brukade.