
Arbetet med Vasaloppsvägen startar
Under våren och försommaren har Trafikverket slutfört avverkningen av skogen längs det blivande vägområdet efter Vasaloppsvägen mellan Fiskarheden och Oxberg.
— Parallellt med det arbetet har upphandlingen av entreprenör för själva vägarbetet pågått, berättar Patrik Prosén som är projektledare för arbetet med att bredda och förbättra trafiksäkerheten på Vaslaoppsvägen.
Vasaloppsvägen är namnet på vägsträckan från Fiskarheden till Evertsberg, som omfattar väg 1024 och den återstående vägsträckan från Evertsberg till Oxberg som berör väg 1025.
Bakgrunden till det stora vägprojektet är den ökade trafiken kopplad till besöksnäringen och inte minst Vasaloppet, men också att den tunga trafiken till Fiskarhedens sågverk kräver bättre trafiksäkerhet och en bredare väg.

— Kurvor kommer att rättas ut genom att använda vägområdet på ett klokt sätt, förklarar Patrik.
När vägen är klar, något som enligt planerna är hösten 2026, så ska vägen vara sju meter bred. Kostnaden är beräknad i spannet 250-350 miljoner kronor och pengarna finns i den så kallade länsplanen som Region Dalarna hanterar.
— Anbudstiden har gått ut och nu är det genomgång av lämnade anbud, men inom kort ska vi kunna informera om det företag som får uppdraget, säger Patrik Prosén.
Hur arbetet kommer att läggas upp och vilken av etapperna som tas först är upp till entreprenören att planera.
Arbetet med själva vägbygget väntas dra igång i augusti, efter Vasaloppets arrangemang med Cykelvasa och Ultravasa.
— Under hela arbetsperioden kommer det i samband med vasaloppsarrangemang att finnas två filer öppna, förklarar Patrik.

Så ett skidlopp och Vasaloppets sommarveckor ställer extra krav på det stora projektet och den entreprenör som får uppdraget.
— Under hela perioden kommer det inte att bli några begränsningar för trafiken när det gäller fordonsstorlekar. Däremot kommer det att bli arbetsområden med hastighetsbegränsning och korta sträckor på grovt underlag, förklarar Patrik.
När Vasaloppsvägen är färdig, hösten 2026 så ska det vara en bredare väg där kurvor har rättats ut och bärigheten ska vara bättre. Tre rörbroar och 150 trummor ska också bytas. Allt för en ökad trafiksäkerhet.
För Vasaloppets del innebär det att en del av sträckan för Cykelvasan måste flyttas. Det då det nya vägområdet når Cykelvasans nuvarande sträckning där spåret går intill vägen.
—Vi är medvetna om det och kommer att gå igenom det tillsammans med den blivande entreprenören, säger Anders Holmberg som är spåransvarig för Vasaloppsarenan.
— Loppen i sommar påverkas dock inte, men till nästa år måste vi flytta delar av spåret.
I vägområdet öster om Risberg finns också minnesmärket efter Larm Stina som enligt sägnen ska ha dödats av en björn under vandring till fäboden från Evertsberg. Även den kommer att komma väldigt nära den nya vägsträckningen.
